Afgørende rapport er landet: Odder stopper ikke en ny limfjordsforbindelse

Opdateret VVM-redegørelse og anlægslov kan være sidste sten i skoen for den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm.

Odderen bliver ingen hindring for den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm.

Det er blandt andet konklusionen på den miljøkonsekvensrapport, som der er lavet forud for den 3. Limfjordsforbindelse, og som netop er blevet udgivet af Vejdirektoratet.

Modstandere af forbindelsen har ellers håbet på, at odderen kunne give dem medvind i deres kamp mod, at der skal komme en motorvej i Egholmlinjen. 

Hvornår kan man fravige EU's habitatdirektiv?

Man kan fravige EUs habitatdirektiv i tilfælde, hvor der foreligger "bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, og hvor der ikke findes andre brugbare alternativer”.

Men selvom anlægsfasen af den 3. Limfjordsforbindelse vil påvirke odderens yngle- og levesteder væsentligt, så har Vejdirektoratet i samråd med Miljøstyrelsen brugt muligheden for at fravige fra EU's habitatdirektiv. 

Men for at opveje den væsentlige konsekvens som anlægsfasen vil have for odderen, så fremrykker man landindvindingen syd for Egholm, så det kan bruges som et levested for odderen, inden anlægsarbejdet går i gang.

Når motorvejen står færdigt skal faunapassager veje op for, at odderen og andre dyrearter ikke kan sprede sig naturligt, fordi de i så fald skal krydse motorvejen.

Det er ikke kun den opdaterede VVM-redegørelse, der er kommet i dag. Også den anlægslov, som skal stemmes igennem Folketinget, er klar, og er sendt i høring sideløbende med den opdaterede miljøkonsekvensvurdering.

Dyrere end først antaget

Prisen for den nye forbindelse løber ifølge anlægsloven op i godt 7,8 milliarder kroner, og det er en pristigning på 800 millioner kroner, fordi beløbet er pristalsreguleret.

 Samtidigt står der i anlægsloven, at Aalborg Kommunes bidrag på 600 millioner kroner, ikke skal prisreguleres. 

Når og hvis loven stemmes igennem Folketinget, skal EU-kommissionen orienteres om, at Danmark fraviger EUs habitatdirektiv.

Den opdaterede miljøkonsekvensvurdering og anlægsloven er i høring frem til. 11. januar. Da den første vurdering blev sendt i høring, satte den rekord i antal høringssvar - 8.700 høringssvar blev det til i alt.

Ifølge Vejdirektoratet vil den 3. Limfjordforbindelse tidligst kunne stå færdig i 2032.

Se 'Fokus' fra 30. november hvor Limfjordsforbindelsen - og odderen - debatteres:

Fokus handler denne gang om en kommende tredje Limfjordsforbindelse, der jo årtier har været en del af nordjysk debat. Nu nærmer det sig, at folketinget inden for en ikke så fjern fremtid skal behandle den anlægslov, der for alvor sætter den konkrete bygge-proces i gang.

Seneste nyt

fra Nordjylland