Danske virksomheder rejser for meget
De danske virksomheder rejser alt for meget, til ingen nytte. Op mod hver femte forretningsrejse er ren ferie, viser en ny stor undersøgelse fra Aalborg Universitet.
Når medarbejderne på de danske virksomheder skifter skrivebordet ud med en flybillet til andre himmelstrøg, sker det alt for ofte uden nogen egentlig årsag. Det viser en ny undersøgelse fra Aalborg Universitet. De rejselystne medarbejdere ønsker ganske enkelt en eksotisk ferie eller pusterum fra trædemøllen.
- Der er en række af arbejdsrejser, og det er omkring 80 procent, som er nødvendige for at virksomheden kan vokse, men der er en række rejser, som ikke er rationelle. Og kan give en betydelig økonomisk gevinst , hvis virksomheden formår at reducere antallet af de rejser, siger transportforsker, Claus Lassen, fra Aalborg Universitet, der har foretaget undersøgelsen.
Ifølge Claus Lassen kan virksomheden spare op mod 15 procent af rejsebudgettet ved at indføre en simpel kontrol med rejsernes formål. For eksempel viste hans undersøgelser af en større privat virksomhed, at indførelsen af en stikprøvekontrol betød nedgang i rejseaktiviteten.
Det har man også mærket på Aalborg Portland, der har mange afdelinger spredt over hele kloden. Sidste år blev al virksomhedens rejseaktivitet samlet under en funktion. Og det kan mærkes på kistebunden.
- Det har alt andet lige virket efter hensigten indtil videre. Vi vurderer, at vi har sparet på 10 procent på rejsebudgettet, siger HR- IT- og kommunikationsdirektør, Anders Thorup, fra Aalborg Portland.
Og for cementvirksomheden har det ikke blot handlet om kontrol, men også om sund fornuft.
-Vi har tre grundregler. Man skal bestille en rejse i god tid, lade være med at rejse flere sammen end højest nødvendigt, og som en god leveregel så siger vi også, at man skal bruge pengene, som var det ens egne, fortæller Anders Thorup.
De ti procent i besparelse er nemme at hente for andre virksomheder, mener transportforskeren fra Aalborg Universitet.
- De skal stille sig selv det spørgsmål, om vi rejser på det rigtige niveau i vores virksomhed, set i forhold til vores konkurrenter og i forhold til vores indtjening, siger Claus Lassen.