Ekspert om ”ja-tak-tilbud”: - Det sætter den fysiske butik i fare
Foto: Jesper Bo Winther / TV2 Nord
Et simpelt ja tak-svar til slagtilbud på Facebook har vist sig at være en guldgrube for de nordjyske forretninger .
Flere butikker har succes med at sælge deres varer på Facebook, men ifølge eksperter skal forretningerne og forbrugerne være forsigtige med den nye form for markedsføring.
Flere forretningsdrivende har med et lille trick knækket koden til at skabe stor omsætning og få flere kunder. Butikkerne lægger de ekstra gode tilbud op på deres Facebook-sider, hvor kunderne så svarer ”'ja tak” til at købe store mængder.
Det er alt lige fra bøffer til kakaomælk, der bliver slået op på Facebook – både til butikkerne og forbrugernes glæde, men ifølge Sanne Dollerup, der er ekstern lektor i strategisk markedsføring på Aalborg Universitet, skal butikkerne være forsigtige med denne form for markedsføring.
- På lang sigt kan det godt blive en udfordring, fordi den fysiske butik kommer til at ligne en webshop for meget. Hvis man udvisker skellet mellem den fysiske butik og en onlinebutik, så kan det have en skadelig effekt på den måde, at forbrugeren ikke ser nogen fordel ved at handle i den fysiske butik, siger Sanne Dollerup.
Hun understreger også, at det som forretning er en dårlig idé, hvis man udelukkende reklamerer med ”ja-tak-tilbud” til sine kunder.
- Hvis man bliver ved med at lave de her ”jatak-tilbud” og kun bygger sine reklamer og sin markedsføring op omkring det, så underminerer det branchen, og det gør, at den fysiske butik kommer i større fare, end den allerede er nu, siger hun.
Sanne Dollerup fortæller også, at der er risiko for, at butikkerne bare bliver et sted, hvor man kommer og afhenter sine varer samtidig med, at man risikerer at opdrage sine kunder til, at de kun skal reagere på tilbud.
Hør hele interviewet med Sanne Dollerup herunder. Artiklen fortsætter under videoen.
Vi føler os trygge på Facebook
Den nye tendens med at købe sine varer igennem Facebook, fungerer som en digitalform for tilbudsavis. Ifølge Sanne Dollerup er tendensen stor i øjeblikket, og kunderne er vilde med den.
Det giver en positiv og legende effekt, så man kan føle, at man er heldig, fordi man får lov til at skrive ”ja tak”
Sanne Dollerup, ekstern lektor, strategisk markedsføring, Aalborg Universitet
- Kunderne kan godt lide det, fordi det er lettilgængeligt, og vi er meget trygge ved Facebook som medie. Når den lokale slagtermand lægger et opslag op, føler vi os også trygge, fordi vi kender ham, lyder det fra Sanne Dollerup.
Ifølge hende kan ”ja tak-tilbuddene” også minde om de velkendte Facebook-konkurrencer, og det er også med til at give forbrugeren en følelse af, at det er ufarligt at handle på Facebook og sige det famøse ”ja tak”.
- Det giver en positiv og legende effekt, så man kan føle, at man er heldig, fordi man får lov til at skrive ”ja tak”, siger Sanne Dollerup.
Slagtermester Jesper Vase er en af de forretningsdrivende, der laver ”ja tak-tilbud”. I indslaget herunder kan du høre, hvad han tænker om tendensen. Artiklen fortsætter under videoen.
Forbrugeren skal være opmærksom
Det er ikke kun forretningerne, der skal tænke sig om en ekstra gang, når de laver opslag med de såkaldte ”ja tak-tilbud”, og sælger deres varer på Facebook.
Ifølge Vagn Jelsøe, der er vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk, har forbrugerne også en række ting, de skal være opmærksomme på, når de skriver ”ja tak”.
Man skal være klar over, at hvis man indgår en aftale, så er man bundet af den aftale, og det gælder jo uanset, om aftalen er skiftlig eller mundtlig eller foregår ved, at man skriver ”ja tak” i et kommentarspor på Facebook
Vagn Jelsøe, vicedirektør, Forbrugerrådet Tænk
Selvom handlen foregår gennem Facebook hjemme fra sofaen, skal man ikke bare se det som hygge-shopping. De to ord er nemlig bindende.
- Man skal være klar over, at hvis man indgår en aftale, så er man bundet af den aftale, og det gælder jo uanset, om aftalen er skiftlig eller mundtlig eller foregår ved, at man skriver ”ja tak” i et kommentarspor på Facebook, siger Vagn Jelsøe.
Det betyder, at hvis man først har sagt ”ja tak” til at købe varen, men så fortryder, så kan butikkerne rent juridisk kræve, at man betaler for varen, uanset om man har hentet den eller ej.
- Derfor skal butikkerne være skarpere på netop det forhold og eksempelvis sige, at man har mulighed for at fortryde inden et bestemt tidspunkt, siger Vagn Jelsøe.
Du kan høre hele interviewet med Vagn Jelsøe herunder.