Farlige veje på Mors
Mange brede landeveje med gode muligheder for at køre stærkt, store afstande, meget lidt kollektiv trafik og få politibiler. Det er nogle af forklaringerne på, at det er tre-fire gange så farligt at begive sig ud i trafikken i det meste af Jylland som at
Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag. Avisen har sammenlignet Vejdirektoratets tal for dræbte og alvorligt tilskadekomne i hver af Danmarks 98 kommuner i 2006 og sammenlignet med indbyggertallene. Det giver et tydeligt billede af, hvor det er farligst at begive sig ud i trafikken.
Vejene i Morsø i Nordvestjylland er farligst med godt 12 dræbte eller alvorligt tilskadekomne pr. 10.000 indbyggere, efterfulgt af Samsø og Ikast-Brande.
Blandt de efterfølgende kommuner finder man sydjyske Vejen, Aabenraa, Thisted, Nordfyn, Varde, Lemvig og Tønder. I den anden ende af skalaen er Læsø Danmarks mest trafiksikre kommune, men også hovedstaden og Nordsjælland skiller sig ud som markant mindre trafikfarlige end vejene i Jylland.
- Det er påfaldende, at de gode kommuner i høj grad ligger i hovedstaden eller er store bykommuner, hvor hastighedsgrænsen typisk er 50 km/t, og hvor risikoen for at møde politiet er stor. Når man samtidig ved, at to tredjedele af trafikdrabene sker på landevejene, er det ikke så overraskende, at trafikken er farligst i landkommunerne, forklarer Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Større Færdselssikkerhed.Han fremhæver bl.a. den manglende politikontrol på landet som forklaring på mange trafikulykker.
- Hvis man begiver sig ud i bil mellem kl. 01 og 02 om natten i København, vil man lynhurtigt have mødt to-tre patruljevogne. Hvis man på samme tidspunkt kører i bil mellem Ikast og Brande, vil det være meget mærkeligt, hvis man ser så meget som skyggen af en politibil. Her skal de unge også i byen, og de har ingen alternativer til bilen bortset fra en meget dyr taxa. Derfor bliver der kørt mere spritkørsel, konstaterer Jesper Sølund, der anbefaler trafikhandlingsplaner i alle kommuner samt mere automatisk trafikkontrol.
Han ville gerne have haft uheldstal fra tre år i stedet for kun at have tal for 2006, men er dog ikke i tvivl om, at tendensen er rigtig.
- Vi ved, at det ikke er de unge fra Ishøj, der optræder i statistikken over trafikdræbte, men derimod de unge fra de små byer. Vi ved også fra Vejdirektoratets tal, at der bliver kørt stærkere i Jylland end på Sjælland, siger han til Morgenavisen Jyllands-Posten.