Mange brede landeveje med gode muligheder for at køre stærkt, store afstande, meget lidt kollektiv trafik og få politibiler. Det er nogle af forklaringerne på, at det er tre-fire gange så farligt at begive sig ud i trafikken i det meste af Jylland som at
Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag. Avisen har sammenlignet Vejdirektoratets tal for dræbte og alvorligt tilskadekomne i hver af Danmarks 98 kommuner i 2006 og sammenlignet med indbyggertallene. Det giver et tydeligt billede af, hvor det er farligst at begive sig ud i trafikken.
Vejene i Morsø i Nordvestjylland er farligst med godt 12 dræbte eller alvorligt tilskadekomne pr. 10.000 indbyggere, efterfulgt af Samsø og Ikast-Brande.
Blandt de efterfølgende kommuner finder man sydjyske Vejen, Aabenraa, Thisted, Nordfyn, Varde, Lemvig og Tønder. I den anden ende af skalaen er Læsø Danmarks mest trafiksikre kommune, men også hovedstaden og Nordsjælland skiller sig ud som markant mindre trafikfarlige end vejene i Jylland.
- Det er påfaldende, at de gode kommuner i høj grad ligger i hovedstaden eller er store bykommuner, hvor hastighedsgrænsen typisk er 50 km/t, og hvor risikoen for at møde politiet er stor. Når man samtidig ved, at to tredjedele af trafikdrabene sker på landevejene, er det ikke så overraskende, at trafikken er farligst i landkommunerne, forklarer Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Større Færdselssikkerhed.Han fremhæver bl.a. den manglende politikontrol på landet som forklaring på mange trafikulykker.
- Hvis man begiver sig ud i bil mellem kl. 01 og 02 om natten i København, vil man lynhurtigt have mødt to-tre patruljevogne. Hvis man på samme tidspunkt kører i bil mellem Ikast og Brande, vil det være meget mærkeligt, hvis man ser så meget som skyggen af en politibil. Her skal de unge også i byen, og de har ingen alternativer til bilen bortset fra en meget dyr taxa. Derfor bliver der kørt mere spritkørsel, konstaterer Jesper Sølund, der anbefaler trafikhandlingsplaner i alle kommuner samt mere automatisk trafikkontrol.
Han ville gerne have haft uheldstal fra tre år i stedet for kun at have tal for 2006, men er dog ikke i tvivl om, at tendensen er rigtig.
- Vi ved, at det ikke er de unge fra Ishøj, der optræder i statistikken over trafikdræbte, men derimod de unge fra de små byer. Vi ved også fra Vejdirektoratets tal, at der bliver kørt stærkere i Jylland end på Sjælland, siger han til Morgenavisen Jyllands-Posten.