Fond giver 50 millioner til trivsel på de nordjyske folkeskoler
Foto: Lars Lyngdahl
Projektet skal blandt andet bidrage til lavere skolefravær.
A.P. Møller Fonden bevilliger 50 millioner kroner til projekt 'Den Mangfoldige Folkeskole'. Projektet skal hjælpe til at flere børn og unge både lærer og trives bedre.
Samtlige 11 nordjyske kommuner går sammen med Professionshøjskolen UCN i kamp mod mistrivsel og eksklusion fra de faglige og sociale fællesskaber i folkeskolen.
Det sker med projektet 'Den Mangfoldige Folkeskole', hvor en række indsatser skal skabe flere muligheder for regionens børn og unge.
Vi er utroligt glade for, at donationen fra A.P. Møller Fonden gør det muligt at sætte gang i så omfattende og ambitiøst et arbejde
Carsten Otte, formand for sammenslutningen af de nordjyske skolechefer
Projektet er blevet til virkelighed efter en bevilling fra A.P. Møller Fonden på hele 50 millioner.
- Børn og unges uddannelse og dermed deres fremtid er omdrejningspunktet for A.P. Møller Fondens donation til den danske folkeskole. Og det er netop det, der står i centrum i denne ambitiøse indsats, siger Hans Kristian Kristensen, sekretariatsleder i A.P. Møller Fonden.
Alle kommuner
Projektet skal køre fra 2022 til 2025, og der er deltagelse af alle de nordjyske kommuner. 'Den Mangfoldige Folkeskole' kommer til at bestå af indsatser, der involverer cirka 1.300 lærere og 750 pædagoger.
- Vi står med en udfordring i alle kommuner, og nu går vi sammen i et forsøg på at lykkedes med den sværeste opgave af dem alle i folkeskolen - nemlig at skabe deltagelsesmuligheder for alle, siger Carsten Otte, skolechef i Brønderslev Kommune og formand for sammenslutningen af de nordjyske skolechefer.
Han ser frem til projektet og glæder sig over muligheden for at kunne skabe udvikling på tværs af kommunerne.
- Vi er utroligt glade for, at donationen fra A.P. Møller Fonden gør det muligt at sætte gang i så omfattende og ambitiøst et arbejde, siger han.
- Udviklingen er et fælles ansvar
Samarbejdet mellem kommunerne og UCN betyder, at projektet kan finde løsninger på folkeskolens problemer ved hjælp af UCN's forskere og undervisere samt lærere og pædagoger fra folkeskolerne.
- Udviklingen af folkeskolen er et fælles ansvar. Projektet Den Mangfoldige Folkeskole skaber netop et stærkt samarbejde, der klæder lærere og pædagoger ude i klasselokalerne på til at kunne mestre inklusionsopgaven, siger Kristina Kristoffersen, rektor på UCN.
Projektet fokuserer på alle folkeskolens elever. Fra de yngste til de ældste.
- Det handler om, hvordan vi med forskellige tilgange kan gøre skolen endnu bedre for alle. Indsatsområderne handler om så forskellige emner som brugen af feedback, styrket tværfagligt samarbejde omkring de yngste elever, elevinvolvering og co-teaching, siger Carsten Otte.
Udover indsatserne på de enkelte skoler vil man også etablere et regionalt videnscenter for at sikre vidensdeling mellem folkeskolerne og på sigt professionshøjskoler i hele landet.