Første dag med nyt signalsystem: - Det er en helt ny verden
Det største jernbaneprojekt nogensinde skal give færre forsinkelser og større sikkerhed. Søndag var lokomotivfører Michael Holm Jensens første dag med nyt system.
Arbejdsdagen er ikke helt som den plejer for Michael Holm Jensen, der søndag er lokomotivfører på strækningen mellem Hjørring og Aalborg. Det er nemlig første dag med det nye signalsystem, som har været længe ventet.
- Det er en helt ny verden, det her, siger Michael Holm Jensen.
I stedet for at holde øje med lystavlerne langs skinnerne, som han plejer, får lokomotivføreren nu meldinger på en skærm i førerhuset. I princippet betyder det nye system, at toget selv bremser, hvis Michael Holm Jensen skulle glemme at gøre det.
- Det er så sikkert, som det kan blive, siger han.
Det nye signalsystem skal være indført i hele landet i 2030. I første omgang skal det dog prøves af i Nordjylland. Det har de seneste uger betydet, at der har været indsat togbusser på strækningen mellem Lindholm og Frederikshavn, mens arbejdet med det nye system har stået på.
Forberedelserne til udrulningen af det nye signalsystem har været omfattende. Det er blevet testet 5.800 timer i et testlaboratorie og cirka 600 timer på skinnerne i Nordjylland.
Ifølge direktøren for Nordjyske Jernbaner vil passagererne kunne mærke, at der er kommet nyt signalsystem.
- Det er et rigtig gammelt system, der har styret vores signaler tidligere. Noget af det er helt fra 1912, så det er på tide, vi får det skiftet ud. Så på sigt skulle det gerne betyde færre aflysninger, siger Peter Hvilshøj fra Nordjyske Jernbaner.
I førerhuset har lokomotivfører Michael Holm Jensen haft en god første dag med det nye system.
- Det bliver mere behageligt, fordi sikkerheden bliver højnet med det system her, men arbejdsmæssigt er det det samme, siger han.
Fra uge 43 og frem til december 2018 køres der med en lille reduktion i køreplanen, fordi det forventes, at der vil forekomme mindre driftsforstyrrelser på systemet.