Løkken Sparekasse anklages for svig
Kunder føler sig ført bag lyset af Løkken Sparekasse. Advokat vurderer, at kunderne har en god sag.
Ført bag lyset
En række kunder føler sig ført bag lyset af Løkken Sparekasse og risikerer at miste flere hundrede tusinde kroner. De siger, at sparekassen har gjort dem til garanter uden at spørge dem først. Og nu har flere af kunderne henvendt sig til advokat Jens Saabo fra Aalborg.
Mangelfulde oplysninger
Han konstaterer, at Sparekassen ikke har givet kunderne de oplysninger, de har krav på, inden sparekassen gjorde dem til garanter:
- De har ikke skrevet under, de har ikke fået udleveret vedtægter, de har ikke fået beskrivelser af, hvordan sparekassen håndterer deres indskud, siger Jens Saabo til P4 Nordjylland.
Garanter mister pengene
Løkken Sparekasse er i store vanskeligheder og garanterne mister alle deres penge, hvis banken går konkurs.
Garant ved en fejl
Bente Starcke oprettede i sommeren 2008 en konto i Løkken Sparekasse. Hun troede, det var en ganske almindelig højrentekonto. Men i december modtager hun pludselig et brev som henvender sig sparekassens garanter, hvilket hun troede var en fejl.
Mister 100.000
Men ifølge sparekassen, så var der ikke tale om en fejl. Derfor står Bente Starcke nu til at miste over 100.000 kroner hvis den kriseramte sparekasse går konkurs.
Og advokat Jens Saabo mener at Bente Starcke og de andre kunder har en god sag.
- Hvis sparekassen ikke kan bevise, at man har udleveret materiale, der gør kunden klar over under hvilke vilkår man har indsat penge i banken, så er det svig, siger advokaten.
Forstår det ikke
Men talsmanden for sparekassen, bestyrelsesmedlem Knud Rødbro har svært ved at tro, at kunder skulle være gjort til garanter uden at være informeret om følgerne.
- Jeg kan kun sige, at personalet har fået instrukser om at give ganske tydelig information om, at hvis man ønsker pengene sat ind på en garantikonto til den ekstra høje rente, så giver man også sikkerhed for bankens økonomi, siger Knud Rødbro til P4 Nordjylland.
/ritzau/