Lyntogene vender tilbage mellem Aalborg og Aarhus
I næsten to måneder vil antallet af tog på strækningen mellem Aalborg og Aarhus være kraftigt reduceret. Det sker fordi Banedanmark fra 9. december gennemfører en stor test af det nye signalsystem på strækningen. Men til februar er togene på skinner igen.
Lyntogene er tilbage på skinner, men der vil fortsat være udfordringer, da et sikringsanlæg driller, og det giver forlænget rejsetid.
Den 4. februar lysner det for togpassagererne, der rejser mellem Aarhus og Aalborg. Lyntogene som har været aflyst siden 9. december, indsættes igen på strækningen sammen med de normale IC-afgange.
Arbejdet med at udskifte sikringsanlægget er ikke afsluttet endnu, så der vil stadig være længere rejsetid for såvel IC-afgangene som lyntogene, IC-afgangene får seks minutters længere rejsetid end efter den normale køreplan. Det skyldes at togene skal ind-og udrangeres, når de passerer Randers station.
Årsagen til, at der ikke kan køres normal drift, er, at leverandøren ikke har afleveret den nødvendige dokumentation for anlægget. En dokumentation, som er nødvendig for at få anlægget godkendt i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Arbejdet med at teste anlægget kræver en række spærringer af togtrafikken
- I perioden fra den 2. januar til og med den 1. februar kører der færre tog efter ændrede tider, og om aftenen er togene erstattet af Togbusser.
- I perioden fra den 1. februar om aftenen til og med den 3. februar er alle tog erstattet af togbusser.
- Fra den 4. februar kører InterCity- og InterCityLyn-togene i fuldt omfang men efter ændrede tider.
- Fra den 4. februar vil der periodisk være behov for spærringer af trafikken.
- Køreplanen er foreløbig lagt frem til 29. marts
- Det forventes at det nye sikringsanlæg vil være i drift i løbet af andet kvartal
- Banedanmark opfordrer til, at man tjekker rejseplanen eller jernbanevirksomhedernes hjemmesider for at få aktuel trafikinformation
Udfordringer med sikringsanlægget
Anlægget skulle have være sat i drift umiddelbart efter sommerens sporombygning af strækningen, men vores leverandør har store vanskeligheder med at levere og installere anlægget.
- Der er nu lagt en plan fra februar og frem, som begrænser generne, så meget som muligt, og hvor lyntogene kommer tilbage på strækningen. Vi undskylder naturligvis over for passagererne og håber på deres tålmodighed frem til, at sikringsanlægget er på plads, og vi igen kan levere normal køretid på strækningen, siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark.
Sikringsanlægget er det system, der styrer sporskifterne og signalerne på stationerne og ude på strækningerne. Samtlige komponenter i det nye sikringsanlæg skal dokumenteres og testes, inden anlægget sættes i drift.