Mors vil være moderne
Morsingboerne kæmper for at forbedre Limfjordsøens omdømme. Kendte skal gøre reklame for øen, og det virker allerede, mener de på Mors.
Limfjordsøen Mors vil være moderne og ændre på et lidt kedeligt image som gylleø og social losseplads som følge af billige huse.
Med en række kendte danskere i front med rødder på Mors er øen gået i gang med at vende skuden. De kendte som Kræftens Bekæmpelses direktør Arne Rolighed, det socialdemokratiske folketingsmedlem Mogens Jensen, Gyldendals direktør Johannes Riis og skuespilleren Rikke Wølck skal fungere som ambassadører for Mors og give omverdenen en mere nuanceret opfattelse af øen.
- Tidligere har vi altid været 30 skridt bagud og haft nok at gøre med at forsvare os mod alt det dårlige, der blev sagt om Mors. Nu er vi gået i offensiven, og indtil videre lykkes det over al forventning, siger medlem af kommunalbestyrelsen på Mors, Ellen Philipsen Dahl (UP), til Nordjyske Stiftstidende.
På Mors mener de, at de kendte ambassadørers indsats allerede kan måles på mere positiv omtale i medierne og tilgang af beboere. For første gang i umindelige tider er befolkningstallet på Mors steget samtidig med, at indvandringen af de knap så velsete "sociale nomader" er aftaget mærkbart.
Ud over ambassadørerne har Limfjordsøen bl.a. sat gang i en årlig skaldyrsfestival, en litteratur- og jazzfestival og en flydende ambassade i København.
/ritzau/