Nordjyderne står i kø til rådgivning

I Aalborg er antallet af henvendelser til Forbrugerrådets gratis gældsrådgivning steget med 25 procent. Det får nu rådet til at udvide telefontiden.

Rykkerbreve og inkassovarsler hober sig op hos et stigende antal danskere. Gratis gældsrådgivninger kontaktes af borgere i stort antal, som har mistet grebet om deres privatøkonomi og beder om hjælp til at komme til bunds i rudekuverterne.

Hos Forbrugerrådet, som blandt andet driver rådgivning i Aalborg, men også i København, Odense og Esbjerg, er antallet af henvendelser steget med 25 procent, og det får rådet til at udvide telefonrådgivningen fra to til 12 ugentlige timer.

Tendensen til, at flere og flere søger hjælp og gældsrådgivning, mærkes over hele landet.

For nogen ender den store gæld i fogedretten, og det mærker de frivillige jurister i Advokatvagten, som yder juridisk førstehjælp 82 steder i landet.

- Vi ser mange sager, hvor kreditorerne forsøger at gøre udlæg i lånernes værdier for på den måde at inddrive noget af gælden. Den type sager var sjældne for et par år siden, siger advokat Mads Krøger Pramming, der er ansvarlig for advokatvagten på Nørrebro i København.


Seneste nyt

fra Nordjylland