SF: Ny Limfjords- forbindelse er tosset
Det er meningsløst at bruge seks milliarder og ødelægge natur for en ny forbindelse over Limfjorden, mener SF.
Alle partier undtagen Enhedslisten blev onsdag enige om en milliardstor trafikaftale, som vil give cyklister og bilister nye cykelstier og motorveje. SF valgte dog at stå uden for den del af aftalen, som omhandler linjeføringen for en ny Limfjordsforbindelse.
I første omgang er partierne - minus SF og Enhedslisten - blevet enige om, at en ny bro over Limfjorden skal gå via øen Egholm. Samtidig er der afsat mindre millionbeløb til at opkøbe ejendomme på strækningen. Men selve byggeriet er der endnu ikke givet penge til.
SF's transportordfører, Karsten Hønge, forventer, at det vil koste mere end seks milliarder kroner at bygge broen - som efter hans mening ikke er nødvendig, er placeret forkert i forhold til udviklingen af Aalborg og samtidig går ud over værdifuld natur på øen Egholm:
- Der er ikke trafikberegninger, som på nogen måde dokumentere, at man skal investere så kraftigt.
- Tværtimod kan man ved at bruge meget små beløb på at forbedre vejene omkring Limfjordstunnelen og regulere trafikken i tunnelen få en dramatisk forbedring af trafikken, siger Karsten Hønge.
Samtidig mener han, at forbindelsen er placeret et "tosset sted". Først og fremmest vil forbindelsen gå over øen Egholm og ødelægge det unikke landskab der, og samtidig ligger broen mod vest, selvom udviklingen af Aalborg går i den anden retning, siger Karsten Hønge.
- Det er tosset at bruge penge på noget, der ikke er brug for. Og når man alligevel gør det, så vil man placere broen et sted, hvor det genere naturen og ikke er optimalt for udviklingen af byen, siger Karsten Hønge.
Formand for SF-Nordjylland Thomas Krog kalder den nye linjeføring "skandaløs":
- Heldigvis bemærker jeg, at flertallet hverken har afsat penge til at begynde byggeriet eller lavet en tidsplan for, hvornår det skal gå i gang.
- Det tyder på, at politikerne har ladet sig presse til en beslutning, de ikke helt selv tror på. Og det giver håb om, at beslutningen stadig kan ændres, siger Thomas Krog.
Karsten Hønge mener, at aftalen er et udtryk for, at der "sker mange ulykker, når SF ikke er med".
Spørgsmål: Skulle I hellere være blevet i regering og beholdt posten som transportminister?
- Det, tror jeg ikke, havde betydet noget. Hvis et massivt flertal af partier vil have noget, så får de det, uanset hvad ministeren mener.
Spørgsmål: Men I kunne vel have påvirket processen mere, hvis I havde haft ministerposten?
- Det, synes jeg, er spekulativt, for hvis det er noget, de andre virkelig vil have, så gør man det på trods af ministeren, siger Karsten Hønge.
Heller ikke Enhedslistens Per Clausen er begejstret for aftalen.
Beslutningen om en linjeføring af en 3. Limfjordsforbindelse hen over Egholm betyder, at etabl. af denne er udsat på ubestemt tid. #dkpol
— Per Clausen (@PerClausen3) June 25, 2014