Svenskere føler sig bedraget af nordjysk firma
Webclip på tv2nord.dk
Det danskregistrerede firma Skandigo, der holder til i Hjørring, har solgt hotelovernatninger til svenske kunder. Men adskillige svenskere klager nu over, at de ikke har fået de hotelovernatninger, de har betalt for, og firmaet skylder derfor op mod 500.000 kroner.
Per Hanson fra Sverige havde glæde sig til at tage på hotel i Østrig med sin kone. Men der er bare ét problem. Selvom han har betalt knap 10.000 svenske kroner for hotelovernatninger, har hotellet i Østrig ingen penge modtaget.
- Jeg er helt overrasket. Fuldstændig overrasket. Jeg føler mig snydt, så vandet driver, siger Per Hanson.
Han er desværre ikke den eneste, der står i den situation. Det svenske forbrugerråd har fået 63 anmeldelser mod det danskregistrerede firma Skandigo, der har adresse i Hjørring. Alle dem stod i samme situation som Per Hanson: Pengene for hotelovernatning var overført til Skandigo, men hotellet havde ikke modtaget nogen penge.
- Det er klart, det er helt vild irriterende, når man bliver snydt sådan her. Men vi tager afsted alligevel. Det er jo vores penge. Det er ikke rart, siger Lena Johansson, der sammen med sin mand havde bestilt hotel i Tyskland.
Både Per Hanson og Lena Johansson fik efter betalingen en betalingsbekræftelse. Der var intet, der virkede mistænkeligt. Alt så ud til at være i den skønneste orden.
- Firmaet så reelt ud. Det havde en fin annonce og en fin hjemmeside. Der var ingen anledning til at tvivle på, om det var et seriøst firma eller ej, siger Per Hanson.
Siden da har han dog ikke kunne få kontakt til Skandigo, og hvis man går ind på firmaets hjemmeside i dag, dukker der ingenting op. De mange frustrerede svenskere har også sat sine spor i Nordjylland. Politiet har fået en anmeldelse om bedrageri mod det nordjyske firma.
TV2 Nord har forsøgt at få fat i ejeren af Skandigo. På firmaets sidst kendte adresse i Hjørring var han dog ikke at finde. I stedet mødte vi dem, der tidligere har delt kontor med ham. De ønskede ikke selv at stille op, men de fortalte til TV2 Nord, ar ejeren af firmaet forsvandt fra den ene dag til den anden. De er dog ikke af den opfattelse, at han har haft til hensigt at bedrage de mange svenskere.
Heller ikke på hans egen adresse havde vi held med at finde ham, og han er heller ikke til at få fat på via telefon. Han er som sunket i jorden. Forbrugerrådgiver Sally Stenberg fra Sverige er ikke optimistisk på de mange svenskeres vegne.
- Der findes ikke ret meget, man kan gøre, hvis ikke man får fat i ejeren, siger hun.
Hos Rejsegarantifonden i Danmark har man fået mange henvendelser fra svenskere, der håber på at kunne få deres penge igen. Men det ser ikke ud til, at der er hjælp at hente.
- Hvis man kun har købt hotel, så kan vi desværre ikke hjælpe kunderne. Man skal have købt en pakkerejse, for at vi kan hjælpe. Dem vi har snakket med, har alle betalt med bankoverførsel, og derfor kan de heller ikke få pengene tilbage via banken. Der er desværre ikke andet at gøre, end at anmelde deres krav i konkursboet, siger Birgitte Fjeldhoff, der er direktør for Rejsegarantifonden.
Selvom stort set alle spor efter Skandigo er væk, er firmaet dog ikke gået konkurs endnu, fortæller retten i Hjørring. Derfor er der endnu intet konkursbo at gøre sig krav i. Og så længe manden og pengene er væk, er der umiddelbart ingenting at gøre for de mange svenskere. Flere af dem, der ikke har fået det hotelophold, de igennem Skandigo har betalt for, må derfor igennem et andet rejsebureau.
- Vi tager afsted alligevel og tager på den planlagte tur. Men vi kommer til at betale dobbelt, siger Per Hanson.