Gigantisk vinge på glatis - nu flyttes den endelig

Et døgn forsinket på grund af vejret blev en vindmøllevinge tirsdag fragtet fra Hanstholm Havn, hvor den var strandet. I sidste øjeblik besluttede man at fragte en ekstra vinge.

Spejlglatte veje drillede mandag trafikken - også fragten af en 115,8 meter lang vindmøllevinge måtte ændre planer. 

Den gigantiske leverance fra Vestas skulle ellers være kørt fra havnen i Hanstholm til testcenteret i Østerild. Men det var ikke sikkert at køre afsted på så isglatte veje, så vingen måtte overnatte på havnen.

Tirsdag morgen var der dog så meget tø på programmet, at planer kunne føres ud i livet ved 11-tiden.

- Vi kørte afsted ved 11-tiden og regner med at være fremme ved testcentret ved 15-tiden. Indtil videre går det rigtigt godt, og vi møder stor forståelse hos de andre trafikanter, fortæller Gert Overgaard Madsen, transportmanager hos Torben Rafn A/S, der er ansvarlig for transporten.

Vestas-vingen på vej fra Hanstholm Havn til testcentret i Østerild med 5,75 kilometer i timen.
Vestas-vingen på vej fra Hanstholm Havn til testcentret i Østerild med 5,75 kilometer i timen.
Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Nøje planlagt rute

Når læsset er så stort som en 115,8 meter lang vindmøllevinge, kræver det minutiøs ruteplanlægning for at sikre, at den øvrige trafik ikke bliver blokeret undervejs.

- Vi har seks følgebiler med, som lukker trafikken af foran, bagved og rundt om blokvognen. De sørger for at bremse dem, der måtte komme ude fra sidevejene eller bagfra og tror, de lige kan overhale, siger Gert Overgaard Madsen.

Vingen køres afsted med 5,75 kilometer i timen - turen på 21 kilometer tager derfor cirka fire timer.

quote Vejmyndighederne havde spurgt os, om vi kunne tage dem begge på én gang, så man ikke skulle lukke vejene af over to omgange

Gert Overgaard Madsen, transportmanager, Torben Rafn A/S

Mandag aften besluttede transportvirksomheden at indgå et samarbejde med Siemens, som også skulle have fragtet en tilsvarende 115 meter lang vinge til testcentret i Østerild.

- Vejmyndighederne havde spurgt os, om vi kunne tage dem begge på én gang, så man ikke skulle lukke vejene af over to omgange, siger Gert Overgaard Madsen om samarbejdet - som han roser.

- Det var virkelig en succes, for det gik så godt mellem kollegerne på Vestas og Siemens.

En medarbejder fra transportfirmaet Torben Rafn A/S styrer den selvkørende blokvogn med Siemens-vingen. Når vingen skal manøvreres rundt i et sving, går medarbejdere ved siden af transporten for at få et bedre overblik, fortæller Gert Overgaard Madsen fra transportfirmaet Torben Rafn A/S.
En medarbejder fra transportfirmaet Torben Rafn A/S styrer den selvkørende blokvogn med Siemens-vingen. Når vingen skal manøvreres rundt i et sving, går medarbejdere ved siden af transporten for at få et bedre overblik, fortæller Gert Overgaard Madsen fra transportfirmaet Torben Rafn A/S.
Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Vingerne er en turistmagnet 

Selv om man skulle tro, at trafikanterne ville blive irriteret over at møde to gigantiske vindmøllevinger på landevejene, så forholder det sig ofte stik modsat, fortæller Gert Overgaard Madsen.

- Mange betragter det som en turistattraktion, hvor de kører ud til os udelukkende for at se vingen. Andre, der er på vej på arbejde, stopper op og holder stille i 10 minutter for at tage billeder. Men det er kun dejligt - vi vil jo gerne vise, hvad vi kan. Det er et plus i bogen, siger transportmanageren.

Han er da også fint tilfreds med teamets indsats under tirsdagens mølletransport.

- Det er en god dag i dag - stor ros til både kollegerne på Siemens og Vestas, folkene på havnen og alle de private folk i området. Tak, lyder det.

Onsdag ved 9-tiden fragtes yderligere to vinger fra Hanstholm Havn til testcentret i Østerild. Torsdag ved 9-tiden køres de sidste to vinger afsted på samme rute.

En følgebil sørger for, at forbipasserende ikke kommer i karambolage med den enorme vindmøllevinge fra Vestas. Vingen køres afsted med 5,75 kilometer i timen - turen på 21 kilometer tager derfor ca. fire timer.
En følgebil sørger for, at forbipasserende ikke kommer i karambolage med den enorme vindmøllevinge fra Vestas. Vingen køres afsted med 5,75 kilometer i timen - turen på 21 kilometer tager derfor ca. fire timer.
Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Seneste nyt

fra Nordjylland