Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Vi lukker Danmark ned: Vrede vognmænd vil blokere danske veje

Foto: Claus Klok, TV MIDTVEST

4. april var over 300 lastbiler samlet foran Christiansborg for at demonstrere mod forslaget om den nye vejafgift.

En gruppe vognmænd står bag stor aktion, som skal lamme trafikken i hele landet - og tvinge regeringen til at droppe et omdiskuteret lovforslag.

Nu er det nok. Vognmænd, landmænd og fiskere vil ikke finde sig i mere.

Sådan lyder budskabet fra en gruppe vognmænd, som står bag en større aktion, der efter planen skal finde sted den 15. maj.

Det er utilfredsheden over et forslag om en ny vejafgift, der har fået vognmændene på barrikaderne.

Benny Nielsen fra Fredsø Vognmandsforretning på Mors er én af de vrede vognmænd, som gennem den nystartede organisation 'Vejstatskomiteen' kæmper mod et nyt lovforslag, som i følge dem vil ramme både transportbranchen, fiskere og landmænd.

Ifølge vognmanden fra Mors er han ikke selv ophavsmand til aktionen, men støtter den og har delt planen for aktionen med omkring 4,5 tusind interesserede på Facebook-gruppen Opråb.

- Jeg synes, det er fuldstændig forkert det, de har gang i, siger Benny Nielsen, som var én af hovedkræfterne bag vognmændenes seneste demonstration foran Christiansborg i sidste måned. 

Vil lamme trafikken

Vognmændene vil blokere trafikale knudepunkter og tilkørsler til motorveje og hovedveje i hele landet mandag den 15. maj fra klokken seks om morgenen.

I beskrivelsen af demonstrationen opfordrer gruppen alle vognmænd til at deltage, og udfylde en formular med oplysninger om, hvilken tilkørsel man vil spærre. Formularen vil, ifølge beskrivelsen, blive anmeldt som lovlig demonstration 24 timer før aktionen går i gang.

Formålet er at få lammet trafikken, lukke Danmark ned, og på den måde få politikerne til at "vågne op".

- Brancheorganisationerne har forsøgt at forhandle, men regeringen vil ikke lytte. Vi vil rigtig gerne være grønne og betale for det, men det skal være en afgift, som er realistisk og til at administrere og betale, siger Benny Nielsen.

Og det mener de vrede vognmænd fra 'Vejstatskomiteen', og dennes støttere, ikke et nyt lovforslag er. 

Forslag til lov om vejafgift

"L 74 - forslag til lov om vejafgift

Lovforslaget udmønter Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler af 24. juni 2022, der er en opfølgning på aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020, der er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Fol­keparti og Enhedslisten. Lovforslaget vedrører indførelse af en ny vejafgift, der fastsættes efter, hvor meget CO2 en lastbil udleder, og hvor langt den kører.

Aftalepartierne prioriterer at sikre flere grønne lastbiler på de danske veje, der udleder mindre CO2 til gavn for klima og miljø. Det betyder, at vejafgiften omlægges, så det i hø­jere grad er forureneren, der betaler.

Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler skønnes at reducere udledningen af CO2 med ca. 0,3 mio. ton i 2025 og cirka 0,4 mio. ton i 2030, hvor vejafgiften bidrager med ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030.

Lovforslaget har til formål at indføre en ny vejafgiftsordning for lastbiler til godstrans­port, som er kilometerbaseret og CO2-differentieret efter lastbilernes udledning. Den kilo­meterbaserede vejafgift, som foreslås indført, vil gælde for lastbiler over 12 tons for kør­sel på statsvejnettet og øvrige veje, der er oplagte i forhold til sivetrafik, samt offentlige veje i miljøzoner (ca. 7.300 km). Det foreslås desuden, at vejafgiften forhøjes ved kørsel i miljøzoner.

Lastbiler med en tilladt totalvægt mellem 3,5 og 12 ton til godstransport skal ifølge aftalen først omfattes af vejafgiftsordningen fra 1. januar 2027, og fra 1. januar 2028 skal hele vejnettet være omfattet.

Det foreslås, at Danmark udtræder af det nuværende Eurovignetsamarbejde, som er et samarbejde mellem Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige om en fælles ord­ning for en periodebaseret vejbenyttelsesafgift. Lovforslaget skal sikre Folketingets sam­tykke til, at regeringen meddeler de øvrige aftaleparter i samarbejdet, at Danmark opsiger aftalen og indleder processen om udtrædelse af samarbejdet.

Lovforslaget skønnes at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1.500 mio. kr. i 2025 og 1.425 mio. kr. i 2026.

Det foreslås, at loven træder i kraft primo 2023, idet vejafgiftsordningen først får virkning fra 1. januar 2025. Lovforslaget fremsættes med henblik på vedtagelse i primo 2023 for at imødekomme de implementeringsmæssige hensyn, der er forbundet med overgangen til en ny vejafgiftsordning. Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer."

Kilde: Skatteministeriet

Langt ude lovforslag

Forslaget fra skatteministeriet er, at der indføres en ny vejafgift, som fastsættes efter, hvor meget CO2 en lastbil udleder, og hvor langt den kører.

Men det vil betyde, at det er vognmænd i yderområderne af landet, der skal betale mest, mener Benny Nielsen.

- Hovedparten af alle elementfabrikker ligger for eksempel i Jylland. Kører man med elementer, skal man køre med en tom vogn tilbage af store afstande - hvem skal betale den tur, spørger Benny Nielsen, og tilføjer, at eksempelvis en slamsluger i København, som også udleder CO2, ikke rammes ligeså hårdt af en kilometerbaseret afgift.

- Det er altså dem, som bor længst ude, der kommer til at betale mest, argumenterer han.

Ifølge Lastbil Magasinet har gruppen tidligere sendt 10 argumenter mod lovforlaget, og mediet skriver desuden, at aktionen kom på benene, da det kom frem, at en planlagt høring med branchen onsdag den 3. maj er aflyst. 

Bliver holdende til forlag trækkes tilbage

Derfor planlægger vognmændene en ekstraordinær aktion den 15. maj, som midlertidigt skal lukke for trafikken i Danmark.

En aktion, som er udansk, men nødvendig, mener Benny Nielsen.

- Det er jo i grunden det forkerte at gøre, men det er den eneste mulighed, der er, når de ikke vil lytte til branchen gennem brancheorganisationerne, siger han.

Hvor han selv kommer til at holde i aktionen er endnu ikke besluttet, men han fortæller, at han kommer til at "gøre som de andre", og blive så længe, det er nødvendigt - om det så er helt til Kristi Himmelfart.

Selvom demonstrationen er planlagt til at vare fra klokken seks om morgenen og nogle timer frem, opfordrer gruppen 'Vejstatskomiteen' demonstranter til at blive holdende, indtil ét af fire krav er opnået. 

Hvor længe vil demonstranter spærre vejene?

1. Til lovforslaget er taget af.

2. Til vægtgrænserne er hævet for 2-6 akslede vogntog er indført. Og undersøgelse af broerne ift. 7

akslede igangsættes øjeblikkeligt. (I Sverige gennemførte de en lignende øvelse på 10-11 måneder.)

3. Til alle større brancheorganisationer er indbudt til forhandling om en mere passende CO2 afgift på

alt fossilt brændstof. Her snakker vi Transport, Landbrug, Fiskeri og Industri.

4. Til alle virksomheder betaler det samme i Co2 afgift, dvs. alle rabataftaler annulleres.

Og hvis det kommer dertil, er Benny Nielsen klar.

- Det er nogle dejlige biler, vi har. Masser af plads og mad, så det skal vi nok kunne klare.

Gruppen forsikrer desuden, at udrykningskøretøjer og køretøjer med dyr og dyrefoder får lov at passere blokaderne. 


Nordjysk virksomhed opkøbt for kæmpe millionbeløb

Foto: Pressebillede

Foventningen er, at der nu skal hyres flere medarbejdere.

Gulvvirksomheden Timberman er blevet opkøbt af det svenske industrikonglomerat Volati. Det oplyser Timberman, der har hovedsæde i Hadsund, i en pressemeddelelse.

Siden 2011 har Timberman været ejet af verdens største korkproducent, portugisiske Corticeira Amorim, som svenske Volati har købt aktiemajoriteten hos. Volati har en årlig omsætning på 7,7 milliarder svenske kroner, svarende til knap fem milliarder danske kroner.

Ejerskiftet finder sted i løbet af denne måned, hvor Timberman bliver en del af Volatis datterselskab Salix Group, som beskæftiger sig med at levere materialer til byggeri og industri.

Ingen af parterne vil oplyse det nøjagtige beløb, men der er tale om et trecifret millionbeløb.

Medarbejdere har intet at frygte

- Vi har haft en flot vækst de seneste tretten år under ejerskabet af Amorim Cork Flooring, og vi har efterhånden indtaget en position, der gør os klar til næste niveau. Det får vi nu mulighed for med en stor og vidtforgrenet majoritetsejer i Volati, siger administrerende direktør i Timberman, Mogens Fisker, som fortsætter i sin nuværende stilling.

Timberman kunne i foråret udvide deres aktiviteter i Sverige, og det gav derfor mening for virksomheden at komme på svenske hænder.

Ifølge Mogens Fisker ønsker virksomheden at fastholde de nuværende medarbejdere. Samtidig forventer han, at der skal rekrutteres endnu flere.

Timberman er landets førende af hårde gulvbelægninger i træ, kork og vinyl.


Se listen: Her bor de vådeste, frækkeste og mest kinky nordjyder

Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Nordjyderne er godt repræsenteret i 2024.

De årlige statistikker fra Sinful.dk er igen landet, og endnu en gang beviser nordjyderne, at de er nogle af landets frækkeste. 

Sidste år var det kun Løkken, der var at finde på sexshoppens liste, men i år er hele tre nordjyske byer kommet på. Og igen i år er Løkken at finde på en fræk førsteplads.

I 2023 indtog Løkken førstepladsen i kategorien 'Landets stærkeste underliv', og i år er det kategorien 'Årets vådeste by', som vendelboerne indtager førstepladsen i.

Det er nemlig i Løkken, at der er blevet købt mest glidecreme fra Sinful.dk gennem 2024. Her har vendelboerne nemlig købt 3,59 gange så meget glidecreme per indbygger i forhold til landsgennemsnittet.

Derudover er Løkken igen i år at finde på flere lister. Den vendsysselske by er nemlig også nummer tre på listen over de frækkeste byer. Her er der nemlig solgt 2,64 flere stykker sexlegetøj per indbygger end landsgennemsnittet. I 2023 indtog Løkken tredjepladsen på selvsamme liste med 2,5 stykker sexlegetøj.

Top 10 frækkeste byer

  1. Humlebæk 2,79

  2. Skævinge 2,66

  3. Løkken 2,64

  4. Rødby 2,58

  5. Græsted 2,45

  6. Odense NV 2,20

  7. Faaborg 2,15

  8. Aakirkeby 1,92

  9. Aarhus C 1,83

  10. Randers C 1,74

* tallet indikerer, hvor mange gange, der er købt sexlegetøj i byen i forhold til landsgennemsnittet

Kilde: Sinful.dk

Flere byer at finde på listerne

I år står Løkken dog ikke alene på sexshoppens frække liste. Både Aalborg C og Sindal gør nemlig byen selskab.

Sindal er nemlig den by i landet, der har købt mest lingeri per indbygger på Sinful.dk i 2024, og dermed har den nordjyske by vundet kategorien 'Landets frækkeste undertøj'. Faktisk har indbyggerne i Sindal købt 4,22 gange så meget lingeri per indbygger i forhold til landsgennemsnittet.

Samtidig er Aalborg C igen at finde på en liste. Aalborgenserne indtager nemlig tredjepladsen på listen over de mest kinky byer i landet.

Årets mest kinky byer er fundet ved at udregne, hvilke byer der har købt mest bondage sexlegetøj. Det vil sige, at aalborgenserne køber 3,67 gange så meget kinky sexlegetøj som landsgennemsnittet.

Top 10 mest kinky byer

  1. Slagelse 4,77

  2. Brabrand 3,90

  3. Aalborg C 3,67

  4. Oksbøl 2,80

  5. Rødby 2,60

  6. Grænsted 2,43

  7. Højbjerg 2,12

  8. København SV 2,00

  9. Randers C 1,99

  10. Aakirkeby 1,85

Kilde: Sinful.dk

Det fremgår desuden af Sinful.dk, at det overvejende er mænd, der køber sexlegetøj på sexshoppen. Hele 58 procent af brugerne var nemlig mænd.

Samtidig er årets frækkeste navne for 2024 Maria og Jesper. Det er nemlig de navne, der er gået flest gange igen på ordresedlerne.

De frækkeste navne

  1. Maria og Jesper

  2. Michael og Cecilie

  3. Mikkel og Mette

  4. Thomas og Camilla

  5. Christian og Emma

  6. Daniel og Pernille

Kilde: Sinful.dk


Flere hunde forgiftes - direktør ser klar sammenhæng

Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Dyreforsikringsselskab får langt flere anmeldelser om forgiftninger af hunde.

Det vrimler med dem i naturen, og de efterladte nikotinposer er dødelige for dyr.

TV2 Nord har tidligere beskrevet, hvordan Ann Hvarregaard i november måtte give sin fire måneder gamle hvalp Olga kunstigt åndedræt foran sine børn, efter hunden havde slikket på en nikotinpose, den fandt i naturen.

Og hun er langt fra den eneste.

Stigning i anmeldelser

Dyreforsikringsselskabet Agria har nemlig de seneste år registreret antallet af nikotinforgiftede hunde, og det seneste år er antallet steget markant.

- Sammenlignet med samme periode sidste år er der tale om en stigning på hele 52 procent i antallet af anmeldte nikotinforgiftninger blandt hunde, siger Tine Stabell, direktør for dyreforsikringsselskabet Agria.

Tine Stabell fortæller, at selv små mængder nikotin er farlige for dyr, og at hvalpe er særligt udsatte. Hun sammenligner hvalpene med små børn, der er nysgerrige på sine omgivelser og smager på det meste, de kan komme i nærheden af.

- Fordi hundehvalpe fysisk er mindre i størrelsen, får de relativt mere nikotin i kroppen end en voksen hund, når de spiser en nikotinpose, siger direktøren.

Nikotinposer flyder i naturen

TV2 Nord kunne tirsdag fortælle, hvordan det flyder med cigaretskodder og nikotinposer i den nordjyske natur.

Dette års Masseeksperiment viste nemlig, at nikotinposerne vinder frem, mens cigaretskodderne fortsat fylder.

I år deltog 2112 elever fra 31 skoler i region Nordjylland i Masseeksperimentet, og de fandt altså tilsammen 1196 cigaretskodder i den nordjyske natur, mens man på landsplan fandt hele 5819 stykker nikotinposer i naturen.

Men selvom cigaretskodderne på papiret fylder mest, så var det noget helt andet, som man oplevede hos 4. klasseseleverne på Skolegades Skole i Brønderslev.

- Jeg har oplevet, at I takt med at antallet af cigaretskodder falder, så er der mange flere snusposer rundt i naturen. Nikotinaffald er ikke blevet mindre, konstaterer Torben Madsen, der er lærer for 4. klassen, som deltog i masseeksperimentet.

Han deltog desuden også i masseeksperimentet tilbage i 2019.

Forebyggelse af nikotinforgiftning hos hunde

  1. Hold nøje øje med din hund, når du lufter den – lad derfor mobilen blive i lommen på gåturen og hav fokus på hunden.

  2. Træn hunden til at reagere på en "slip"-kommando.

  3. Hav altid lækre godbidder med, når du går tur, så du kan bytte, hvis hunden får fat i noget, du mistænker kan være farligt.

  4. Undgå at lufte hunden på områder med meget snusaffald, såsom ved skoler, stoppesteder eller lignende.

Kilde: Agria Dyreforsikring

Mørketal

De mange nikotinforgiftninger blandt hunde hænger ifølge Agrias direktør sammen med en øget mængde dumpede stykker snus i naturen.

- I perioden fra 2017 til 2021 registrerede Agria Dyreforsikring en fordobling i antallet af generelle forgiftningsskader. Samtidig begyndte vi at se en sammenhæng imellem stigningen og udbredelsen af de såkaldte røgfrie nikotinprodukter, forklarer Tine Stabell, direktør i Agria.

Selvom antallet af registrerede tilfælde er fordoblet, frygter Tine Stabell, at antallet er endnu højere. Det skyldes, at tilfældet kun registreres, hvis det fremgår af skadesanmeldelsen.

- Det er kun, hvis ejeren rent faktisk har observeret hunden indtage en snus- eller nikotinpose, eller hvis dyrlægen har konstateret det, at det bliver registreret som årsag, siger direktøren.


Hvorfor væltede 200 tons tung kran? Svaret lader vente på sig

Arbejdstilsynet har endnu ikke kunnet fastslå, om der skete brud på reglerne, da en stor kran væltede i Østerild.

Hvad var det, der gik galt, da en 200 tons tung kran pludselig væltede på det nationale testcenter for vindmøller i Østerild i Thisted Kommune?

Det er tilsyneladende ikke så let at få opklaret.

Kollapset skete 28. november, men Arbejdstilsynet har endnu ikke udgivet en endelig rapport, der fastslår årsagen.

TV MIDTVEST har nu fået aktindsigt i tilsynets besøgsrapport, som blev udsendt 4. december.  Det fremgår af rapporten, at tilsynet normalt kan nå at behandle en sag på under 14 dage, men i nogle tilfælde kan der gå længere tid.

Præcist hvorfor sagen endnu ikke er afgjort, ønsker tilsynet ikke at kommentere, men det fremgår af besøgsrapporten, at man "afventer svar på krandata" for at kunne træffe en afgørelse.

- Vi er ved at tage stilling til, om jeres virksomhed skal have en eller flere afgørelser, skriver tilsynet til kranfirmaet.

Den 23-årige mand, der styrede den 190 meter høje kran, da det gik galt, fik dieselolie ud over sig og blev behandlet på skadestuen.

Kort tid efter lød fra politiet, at manden havde det okay efter omstændighederne.

Arbejdstilsynet besøgte uheldsstedet dagen efter med det formål at undersøge, om kranfirmaet overholder arbejdsmiljøloven.


Morgenens vejr byder på risiko for dis og tåge, og nogle steder vil temperaturen være nede omkring frysepunktet.

Det gælder særligt nede i vejbanerne, hvor der også er risiko for rimtåge. Det anbefales derfor at køre hjemmefra i god tid til at forholde sig til det.

Det bliver derudover en dag med rolige vindforhold. Der er kun tale om svage og lette vinde fra østlig retning.

Der er mulighed for solstrejf i løbet af dagen, men det meste af dagen vil der være skyet, men tørt.

Temperaturen kan komme op på 2-3 plusgrader, men det bliver køligere, når solen går ned, og her vil temperaturen nærme sig frysepunktet.

Tjek også vejret med Solvej Vindblæst:

Vejret tre timer frem
Vejret senere