Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Vi lukker Danmark ned: Vrede vognmænd vil blokere danske veje

Foto: Claus Klok, TV MIDTVEST

En gruppe vognmænd står bag stor aktion, som skal lamme trafikken i hele landet - og tvinge regeringen til at droppe et omdiskuteret lovforslag.

Nu er det nok. Vognmænd, landmænd og fiskere vil ikke finde sig i mere.

Sådan lyder budskabet fra en gruppe vognmænd, som står bag en større aktion, der efter planen skal finde sted den 15. maj.

Det er utilfredsheden over et forslag om en ny vejafgift, der har fået vognmændene på barrikaderne.

Benny Nielsen fra Fredsø Vognmandsforretning på Mors er én af de vrede vognmænd, som gennem den nystartede organisation 'Vejstatskomiteen' kæmper mod et nyt lovforslag, som i følge dem vil ramme både transportbranchen, fiskere og landmænd.

Ifølge vognmanden fra Mors er han ikke selv ophavsmand til aktionen, men støtter den og har delt planen for aktionen med omkring 4,5 tusind interesserede på Facebook-gruppen Opråb.

- Jeg synes, det er fuldstændig forkert det, de har gang i, siger Benny Nielsen, som var én af hovedkræfterne bag vognmændenes seneste demonstration foran Christiansborg i sidste måned. 

Vil lamme trafikken

Vognmændene vil blokere trafikale knudepunkter og tilkørsler til motorveje og hovedveje i hele landet mandag den 15. maj fra klokken seks om morgenen.

I beskrivelsen af demonstrationen opfordrer gruppen alle vognmænd til at deltage, og udfylde en formular med oplysninger om, hvilken tilkørsel man vil spærre. Formularen vil, ifølge beskrivelsen, blive anmeldt som lovlig demonstration 24 timer før aktionen går i gang.

Formålet er at få lammet trafikken, lukke Danmark ned, og på den måde få politikerne til at "vågne op".

- Brancheorganisationerne har forsøgt at forhandle, men regeringen vil ikke lytte. Vi vil rigtig gerne være grønne og betale for det, men det skal være en afgift, som er realistisk og til at administrere og betale, siger Benny Nielsen.

Og det mener de vrede vognmænd fra 'Vejstatskomiteen', og dennes støttere, ikke et nyt lovforslag er. 

Forslag til lov om vejafgift

"L 74 - forslag til lov om vejafgift

Lovforslaget udmønter Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler af 24. juni 2022, der er en opfølgning på aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020, der er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Fol­keparti og Enhedslisten. Lovforslaget vedrører indførelse af en ny vejafgift, der fastsættes efter, hvor meget CO2 en lastbil udleder, og hvor langt den kører.

Aftalepartierne prioriterer at sikre flere grønne lastbiler på de danske veje, der udleder mindre CO2 til gavn for klima og miljø. Det betyder, at vejafgiften omlægges, så det i hø­jere grad er forureneren, der betaler.

Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler skønnes at reducere udledningen af CO2 med ca. 0,3 mio. ton i 2025 og cirka 0,4 mio. ton i 2030, hvor vejafgiften bidrager med ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030.

Lovforslaget har til formål at indføre en ny vejafgiftsordning for lastbiler til godstrans­port, som er kilometerbaseret og CO2-differentieret efter lastbilernes udledning. Den kilo­meterbaserede vejafgift, som foreslås indført, vil gælde for lastbiler over 12 tons for kør­sel på statsvejnettet og øvrige veje, der er oplagte i forhold til sivetrafik, samt offentlige veje i miljøzoner (ca. 7.300 km). Det foreslås desuden, at vejafgiften forhøjes ved kørsel i miljøzoner.

Lastbiler med en tilladt totalvægt mellem 3,5 og 12 ton til godstransport skal ifølge aftalen først omfattes af vejafgiftsordningen fra 1. januar 2027, og fra 1. januar 2028 skal hele vejnettet være omfattet.

Det foreslås, at Danmark udtræder af det nuværende Eurovignetsamarbejde, som er et samarbejde mellem Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige om en fælles ord­ning for en periodebaseret vejbenyttelsesafgift. Lovforslaget skal sikre Folketingets sam­tykke til, at regeringen meddeler de øvrige aftaleparter i samarbejdet, at Danmark opsiger aftalen og indleder processen om udtrædelse af samarbejdet.

Lovforslaget skønnes at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1.500 mio. kr. i 2025 og 1.425 mio. kr. i 2026.

Det foreslås, at loven træder i kraft primo 2023, idet vejafgiftsordningen først får virkning fra 1. januar 2025. Lovforslaget fremsættes med henblik på vedtagelse i primo 2023 for at imødekomme de implementeringsmæssige hensyn, der er forbundet med overgangen til en ny vejafgiftsordning. Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer."

Kilde: Skatteministeriet

Langt ude lovforslag

Forslaget fra skatteministeriet er, at der indføres en ny vejafgift, som fastsættes efter, hvor meget CO2 en lastbil udleder, og hvor langt den kører.

Men det vil betyde, at det er vognmænd i yderområderne af landet, der skal betale mest, mener Benny Nielsen.

- Hovedparten af alle elementfabrikker ligger for eksempel i Jylland. Kører man med elementer, skal man køre med en tom vogn tilbage af store afstande - hvem skal betale den tur, spørger Benny Nielsen, og tilføjer, at eksempelvis en slamsluger i København, som også udleder CO2, ikke rammes ligeså hårdt af en kilometerbaseret afgift.

- Det er altså dem, som bor længst ude, der kommer til at betale mest, argumenterer han.

Ifølge Lastbil Magasinet har gruppen tidligere sendt 10 argumenter mod lovforlaget, og mediet skriver desuden, at aktionen kom på benene, da det kom frem, at en planlagt høring med branchen onsdag den 3. maj er aflyst. 

Bliver holdende til forlag trækkes tilbage

Derfor planlægger vognmændene en ekstraordinær aktion den 15. maj, som midlertidigt skal lukke for trafikken i Danmark.

En aktion, som er udansk, men nødvendig, mener Benny Nielsen.

- Det er jo i grunden det forkerte at gøre, men det er den eneste mulighed, der er, når de ikke vil lytte til branchen gennem brancheorganisationerne, siger han.

Hvor han selv kommer til at holde i aktionen er endnu ikke besluttet, men han fortæller, at han kommer til at "gøre som de andre", og blive så længe, det er nødvendigt - om det så er helt til Kristi Himmelfart.

Selvom demonstrationen er planlagt til at vare fra klokken seks om morgenen og nogle timer frem, opfordrer gruppen 'Vejstatskomiteen' demonstranter til at blive holdende, indtil ét af fire krav er opnået. 

Hvor længe vil demonstranter spærre vejene?

1. Til lovforslaget er taget af.

2. Til vægtgrænserne er hævet for 2-6 akslede vogntog er indført. Og undersøgelse af broerne ift. 7

akslede igangsættes øjeblikkeligt. (I Sverige gennemførte de en lignende øvelse på 10-11 måneder.)

3. Til alle større brancheorganisationer er indbudt til forhandling om en mere passende CO2 afgift på

alt fossilt brændstof. Her snakker vi Transport, Landbrug, Fiskeri og Industri.

4. Til alle virksomheder betaler det samme i Co2 afgift, dvs. alle rabataftaler annulleres.

Og hvis det kommer dertil, er Benny Nielsen klar.

- Det er nogle dejlige biler, vi har. Masser af plads og mad, så det skal vi nok kunne klare.

Gruppen forsikrer desuden, at udrykningskøretøjer og køretøjer med dyr og dyrefoder får lov at passere blokaderne. 


Lang næse? Nordjysk band i fare for at miste millioner

Foto: Torben Hedemose

Nordkraft Big Band fik godt og vel tre millioner kroner i støtte i 2023.

- Hver gang man giver 100 kroner til Hovedstadsområdet, giver man en krone til Nordjylland, og det er ikke godt nok, siger folketingspolitiker Bjarne Laustsen (S).

Det betyder rent ud sagt, at mens man prioriterer at give penge til orkestre i Hovedstadsområdet, står Nordjylland bagerst i køen.

Årets taber igen, igen

Hos Nordkraft Big Band mærker de konsekvensen af netop det, fordi bandet står til at blive sløjfet fra næste års finanslov. Det ellers succesfulde band, der tager hele Nordjylland rundt og spiller, har ellers de seneste to år modtaget støtte, men d. Det vil sige, at Nordkraft Big Band fra 2025 igen er afhængig af midler fra fonde, der vil støtte projektet om en pendant til Aalborg Symfoniorkester.

- Det er ligesom at sammenligne håndbold og fodbold. Begge spiller med en bold, men alligevel er det ret forskelligt, siger Peter Lund Paulsen, manager og trommeslager i Nordkraft Big Band, om forskellen mellem Aalborg Symfoniorkester og hans eget band.

Men når I år efter år ikke prioriteres på finansloven, er det så ikke et tegn på, at der bare ikke er efterspørgsel efter et band som jeres?

- Nej, det oplever jeg ikke. Jeg har det faktisk lige modsat. Der er ret stor efterspørgsel på det, vi laver, og vi har mange gode samarbejder i stort set alle nordjyske kommuner. Jeg mener derimod, at der ikke er en velvillighed fra politikerne på Christiansborg om at sende penge til Nordjylland, svarer Peter Lund Paulsen.

Se indslaget om Nordkraft Big Band her:

International anerkendelse

Bandet har da også - trods en evig kamp om statslig støtte - formået at tiltrække den anerkendte jazzsaxofonist Remy Le Boeuf fra USA. Han har de sidste par år været chefdirigent for Nordkraft Big Band og ser et stort potentiale i orkestret.

- Det her band udvider sig, og det får mere og mere anerkendelse globalt, så jeg tænker, at hvis man fjerner støtten til bandet nu, vil det være forfærdeligt. Ikke kun for Danmark, men for resten af jazzindustrien.

Bandets opråb har da også nået nordjyske politikere på Christiansborg.

- Fordelingen er skæv. Det skal der rettes op på. En af de ting man kan gøre, er at sætte Nordkraft Big Band fast på finansloven, siger Bjarne Laustsen.


Lisbeth Østergaard om Årets Nordjyde: Det har givet håb

Foto: Mads Frost / TV2 Nord

Lisbeth Østergaard er en af fire dommere, der har udvalgt vinderne til Årets Nordjyde, og hun har selv fået stor inspiration med fra arbejdet.

Søndag er det igen blevet tid til Årets Nordjyde.

Prisuddelingen hvor TV2 Nord fejrer nordjyder med hjertet på rette sted, med et særligt talent og som går den ekstra mil.  

Nordjyderne har indstillet 192 personer til i alt fire priser.

Et dommerpanel har herefter udvalgt 12 nominerede personer og efterfølgende fire vindere af priserne; Årets Nordjyske Talent, Årets Nordjyske Iværksætter, Årets Nordjyske Ildsjæl og Årets Nordjyske Ambassadør. 

Dommergerningen har inspireret 

Lisbeth Østergaard er en af de fire dommere, og hun er selv blevet inspireret af at læse de mange indstillinger fra nordjyderne. 

Det fortalte hun, umiddelbart inden Årets Nordjyde blev optaget i Nibe onsdag. Et show, som kan ses på tv2nord.dk, TV2 Play og TV2 Nord Salto søndag den 6. oktober.

- Særligt i kategorien Ildsjæl kan man se, hvor meget mange gør. Hvor meget de sætter sig selv bagud. Altså det er altid dem selv sidst, og det giver virkelig meget at tænke over og virkelig meget inspiration, siger Lisbeth Østergaard i forbindelse med optagelsen af prisuddelingen i Støberiet i Nibe. 

Lisbeth Østergaard fortæller, hvordan det har givet håb at læse de mange nomineringer til Årets Nordjyde.

Og spørger man dommeren, der selv er tilflytter til Nordjylland, så er der måske særligt i denne region brug for et skulderklap til de mange mennesker, der gør en særlig indsats. 

- Man er ikke så god til at sige; “Det her har jeg gjort. Det her fortjener jeg.” Man gør det bare, siger Lisbeth Østergaard. 

Det giver håb 

Dommerpanelet tæller desuden tidligere fodboldspiller Allan Gaarde, jurist Nicoline Houmann Thuesen og TV2 Nords administrerende direktør Mikael Justesen. 

Sammen har de fire læst de mange indstillinger og diskuteret sig frem til, hvem der fortjener de fire priser. 

- Det har givet håb i en verden, hvor der sker alt muligt skidt. Død, ødelæggelse, krig og alt muligt. Så har det faktisk givet håb at kigge alle de her indstillinger igennem, fordi hold op hvor er der bare rigtig mange gode, hjælpsomme, kærlige, venlige og helt igennem bare gode mennesker heroppe i Nordjylland. Det har virkelig givet håb og glæde at læse alle de her indstillinger, siger Lisbeth Østergaard.  

Showet kan ses fra søndag morgen på tv2nord.dk og TV2 Play og søndag aften klokken 19.45 på TV2 Nord SALTO. 

Du kan allerede nu møde de nominerede i de fire kategorier. Læs om dem her: 


Drama indtil allersidste minut: - Det var en vild kamp

Foto: Claus Fisker (Scanpix)

Igen blev en 18-årige AaB-midtbanekomet redningsmanden for det nordjyske hold.

AaB kom fredag aften til Vejle for at vinde mod 3F Superligaens bundprop, der ikke har fået et eneste point i de første 10 spillerunder.

Men sådan gik det ikke.

Efter 50 minutter stod der nemlig 2-0 til Vejle, og forhåbningerne om den første sejr i 11 kampe kunne høres i hele trekantsområdet.

Men to AaB-mål i anden halvleg af Oliver Ross og den unge Mads Bomholt sikrede ét point til aalborgenserne, der store perioder var det bedste hold på banen.

- Det var ikke det, vi kom for. Det var at vinde. Men når man er bagud 2 -0 og kommer tilbage, synes jeg egentlig, at man kan stå med en okay følelse efter kampen, siger Oliver Ross til TV2 Nord.

Mogens Jørgensen

Journalist

Lynanalyse

AaB har kun at takke sig selv for, at det kun blev til et point mod det absolutte dårligste hold i 3F Superligaen.

Det uafgjorte resultat kan man så takke unge Mads Bomholt for, da han scorede et næsten identisk mål, som da han sikrede AaB en 2-1-sejr mod Lyngby for tre kampe siden. I aften kom han på banen i anden halvleg og udlignede Vejles føring til slutresultatet 2-2.

Og AaB kan også takke målmand Vincent Muller for en fantomredning i overtiden. Ellers havde Vejle løbet med alle tre point.

Men AaB kan ikke takke hinanden for, de ikke fik scoret på alle de store chancer, de havde i første halvleg. Her kunne AaB have punkteret kampen fuldstændig, men de store chancer blev misbrugt. Nu må man “nøjes “ med ét point.

Kampen i Vejle bar præg af, at begge hold gik efter tre point. Det skabte masser målchancer, masser af tekniske fejl og et kaotisk spil, der konstant bølgede frem og tilbage.

Det har næppe været mange rolige øjeblikke for de to cheftrænere.

- Det var en vild kamp, synes jeg. Der skete mange ting hele tiden, siger Oliver Ross.

Ung midtbane-komet gør det igen

Mads Bomholt fik igen en hovedrolle, da han blev indskiftet i anden halvleg.

Den 18-årige AaB-midtbanemand scorede nemlig det afgørende mål med 10 minutter tilbage af kampen. Med et velplaceret skud uden for feltet, lavede han nærmest en kopi af det sejrsmål, han scorede mod Lyngby for et par uger siden.

Du kommer ind og så afgør det hele?

- Ja, det gør jeg. Jeg får lavet et rigtig, rigtig vigtigt mål, som sætter os lidt i gang, og så presser vi egentlig på til det tredje mål, siger Mads Bomholt til TV2 Nord.

Men det var faktisk Vejle, der var tættest på sejrsmålet. I tråd med kampens generelle kaos fik Vejle prikket bolden ind over målstregen efter et hjørnespark. Men målet blev underkendt for en snæver offside dybt inde i overtiden.

AaB kommer op på 13 point og hopper op på 8. pladsen, inden resten af Superliga-holdene skal spille i weekenden.


Frederik håber på handling efter rystende rapport

Limfjorden og Mariager Fjord er nogle af de områder, der er hårdest ramt af iltsvind, viser en ny rapport. Iltsvindet er på det højeste niveau i 22 år, og der er brug for at handle hurtigt, mener lystfisker Frederik Frederiksen, som ofte forsøger at fange fisk i Limfjorden.


Professor om hemmeligt notat: Alle advarselslamper blinkede rødt

Økonomien var så dårlig på Frederikshavn Havn, at alle advarselslamper lyste konstant rødt allerede tilbage i starten af 2022. Det fastslår professor i økonomi ved Aalborg Universitet Niels Dechow.

Der er behov for likviditet her og nu til Frederikshavn Havn. Det fastslår et notat fra januar 2022. Et notat som Frederikshavn Kommune selv har udarbejdet på baggrund af tal fra havnen.

Professor i økonomi Niels Dechow har gennem længere tid fulgt sagen om den omstridte havn, der i foråret mistede sin selvstændige status som kommunal selvstyrehavn på grund af økonomisk kollaps.

I maj måtte Frederikshavn Kommune overtage Frederikshavn Havn og samtidig en gæld på 1,7 milliarder kroner.

Det undrer økonomiprofessoren, at det tilsyneladende kom som en overraskelse, at økonomien ikke hang sammen, for allerede tilbage i januar 2022 så det dårligt ud – ligesom prognoserne heller ikke var optimistiske.

- Det er utvetydeligt klart, at der skal ske noget, der skal en forandring til, siger Niels Dechow på baggrund af at have læst kommunens eget notat om såvel drift som likviditet på Frederikshavn Havn.

Notat Frederikshavn Havn

Omsætningen er for lav

Kommunens egen vurdering var allerede på det tidspunkt, at omsætningen ganske enkelt er for lav i forhold til renter og afdrag på havnens gæld, som på daværende tidspunkt er på 1,5 milliard kroner.

- Man skal være forholdsvis ubehændig med tal for ikke at se, at der er et problem, fastslår Niels Dechow.

 Han bemærker sig især to problemstillinger, nemlig det at havnen har store lån og lille omsætning.

- Når omsætningen er for lille i forhold til den afdragsbyrde, der er, kan det ikke gå videre på lang sigt, siger han.

 I følge økonomiprofessorer så blinker alle advarselslamper allerede i begyndelsen af 2022.

 - Jeg vil sige, de lyser konstant allerede på det tidspunkt, de er røde, fastslår han og tilføjer, at det der er rigtigt alarmerende er, at driften ikke tilnærmelsesvis kan dække afdragene på lånene. På det tidspunkt burde man nok ligesom havde sat sig ned, og nu skal vi have en uvildig analyse af hvad der egentlig foregår i forhold til at skabe en forretningsmodel, der fungerer for havnen, lyder det fra økonomiprofessoren.

Se hele indslaget her:

Redningsforsøg realiseres ikke

 Et halvt år senere får Frederikshavn Havn udarbejdet en plan med seks forslag til at skaffe penge i kassen.

Ingen af de forslag bliver dog godkendt på borgmesterkontoret og senere i byrådet. Redningsaktionen af havnen udeblev. I stedet overgik havnen til at blive kommunalt ledet.

Den besked kom på et pressemøde i april, da borgmester Birgit S. Hansen (S) fortalte, at der ikke var flere penge i havnen, som nu havde afleveret nøglerne bogstaveligt talt til Frederikshavn Kommune.

Med nøglerne følger en gæld til kommunens borgere på 1.7 milliarder kroner, og havnen skønnes at koste kommunekassen 62 millioner kroner om året.

- I bagklogskabens lys skulle man helt sikkert nok have grebet ind tidligere, lyder det fra økonomiprofessor Niels Dechow, som tilføjer, at problemet kort før kollapset var, at de store investeringer på havnen betød, at havnen var 'to big to fail', som han udtrykker det.

- Man havde sat sig i nogle investeringer, hvor der ikke var nogen vej tilbage,  så jeg kan måske godt forstå logikken i, at man ikke trækker i nødbremsen der, lyder det afslutningsvist fra Niels Dechow.