- Det er så voldsomt, at det er helt umenneskeligt, siger nordjysk chauffør om vejafgift

En foreslået vejafgift vil ramme helt skævt, mener vognmænd og Dansk Industri.

Op mod 100 lastbiler er tirsdag morgen på vej til Christiansborg for at demonstrere.

Vognmændene og Dansk Industri er vrede over en ny aftale, der vil indføre en kilometerbaseret afgift for lastbiler på de danske veje.

I spidsen for demonstrationen står vognmanden Benny Nielsen fra Mors.

Han har taget turen til hovedstaden tirsdag morgen, og ifølge ham kan den foreslåede aftale betyde "liv eller død" for små og mellemstore virksomheder.

- Ikke bare i transportbranchen, men for selve industrien. Det er så voldsomt, at det er helt umenneskeligt, siger Benny Nielsen til TV 2.

Vognmænd demonstrerer tirsdag morgen.
Vognmænd demonstrerer tirsdag morgen.
Foto: Steffen Neupert / TV 2

Rammer "skævt"

Aftalen, som SVM-regeringen og rød blok vil indføre fra 2025, vil gøre det dyrere for vognmænd at køre i benzin- og dieseldrevne lastbiler.

Kritikken er, at afgiften rammer skævt, så vognmændene i yderkommunerne kommer til at betale den største pris.

- Det bliver så hårdt belastende for dem, der er fra Nord- og Vestjylland. Der er ingen mennesker, der har råd til det, siger Benny Nielsen.

Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler

  • Fra 1. januar 2025 skal lastbiler betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark. Afgiften vil være differentieret efter lastbilernes CO2-udledning. Grønne lastbiler vil således betale mindst i afgift. Den gennemsnitlige afgiftssats vil være cirka 1,3 kroner per kilometer i 2030.

  • Med aftalen forventes reduktioner på 0,3 millioner ton CO2 i 2025 og 0,4 millioner ton i 2030.

  • Aftalen er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.

Kilde: Skatteministeriet.

Dansk Industri deler kritikken af, at afgiften rammer skævt. Derudover mener branchedirektør for DI Transport, Karsten Lauritzen, at klimaeffekten er "meget begrænset".

- Til gengæld får man en ny afgift, der er dyr at administrere, siger han til TV 2.

Dansk Erhverv har også tidligere kritiseret aftalen for at ville skabe højere priser for forbrugerne og ringere transportmuligheder for yderområderne.

Lastbiler kommer til at "fylde en del"

DI har lagt seks forslag frem i stedet for vejafgiften. De handler om, hvordan transportbranchen kan blive mere grøn med tilskud til ladestandere til lastbiler og tilskud til ellastbiler.

Lastbilerne vil tirsdag tage opstilling langs Christiansborg Slotsplads, Slotsholmsgade, Børsgade og i Rigsdasgården.

Benny Nielsen vil gå på talerstolen klokken 10.30, og demonstrationen er slut klokken 17.

Københavns Politi sagde mandag aften til Ritzau, at trafikanter i Indre København bør overveje, om man kan køre ad andre veje, da lastbilerne "kommer til at fylde en del".

Følg Benny Nielsens tur til Christiansborg her:


Seneste nyt

fra Nordjylland