Gymnasieelever til folkedans i historiske rammer
Vesthimmerlands Kommune står i anledning af deres årlige kulturuge bag folkesang og -dans for omkring 100 gymnasieelever.
Tirsdag var den normale tavleundervisning i klasselokalerne byttet ud med en noget anderledes skoledag for eleverne på Vesthimmerlands Gymnasium og HF.
På skemaet stod nemlig hverken matematik, dansk eller engelsk, men derimod folkemusik og folkedans. Herregården Hessel ved Hvalpsund dannede en historisk ramme om dagen.
De mange elever var glade for den noget anderledes skoledag og muligheden for at komme tættere på hinanden.
- Det er en fed måde at komme bedre ind på hinanden. Når vi har skullet lære hinanden at kende gennem en skærm, går det hele lidt langsommere. Derfor er det fedt at komme op i tempo igen, fortæller Maja Lykke Levo fra 2.A.
Klassekammerat Jacob Kjeldsen var også begejstret for dagens utraditionelle skoleskema.
- Jeg synes, det er fedt at komme ud og opleve noget andet, siger han.
Jeg tænker da, jeg skal hjem og prøve at spille lidt af musikken, vi har hørt, og måske også lytte lidt til det.
Jacob Kjeldsen, 2.A
Socialt sammenhold og folkekultur
Kristian Dalgaard Nielsen, kulturskoleleder i Vesthimmerlands Kommune, ser dagen som en mulighed for at give eleverne et indblik i autentisk folkekultur og samtidig skabe socialt sammenhold.
- Formålet er at sætte fokus på autentisk folkekultur fra Vesthimmerlands Kommune, og få de unge inviteret ind i den kultur, siger han.
Ifølge ham er det ikke tilfældigt, at det er 2.g'erne fra Vesthimmerland Gymnasium og HF, som får glæde af folkemusikken og -dansen.
- De nuværende 2.g´ere var jo 1.g'ere under hele nedlukningen i coronatiden. Jeg tror, de er nogle af dem, som har lidt mest under det. Derfor vil vi gerne skabe en fest for dem, forklarer han.
Kan selv være en del af kulturen
Udover glæde og socialt sammenhold håber kommunen også, at eleverne tager noget andet med hjem.
- En bevidsthed om at Hessel findes, at der er masser af kultur i Vesthimmerland, og at de selv kan være med til at udleve den kultur og være en del af det, siger Kristian Dalgaard Nielsen.
Det budskab har i hvert fald en af gymnasieeleverne fanget.
- Jeg tænker da, jeg skal hjem og prøve at spille lidt af musikken, vi har hørt, og måske også lytte lidt til det, slutter Jacob Kjeldsen.