Forsvaret tavs om bekymring for den tredje limfjordsforbindelse
Foto: Robert Bedsted / TV2 Nord
En af flyvestationens redningshelikoptere måtte vende om på grund af dronen.
I jaunar var Forsvaret bekymret for Egholm-forbindelsen, men nu klapper Forsvarsministeriet i.
Der er totalt forvirring om Forsvarets bekymring om den tredje limfjordsforbindelse, der efter planen skal bygges tæt ved Aalborg Flyvestation.
Forsvaret har to gange sendt høringssvar til Transportministeriet, fordi de ikke følte, at deres bekymringer blev hørt.
I det seneste høringssvar fra januar 2024 skriver Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse blandt andet, at ’Forsvarsministeriets interesser, herunder af operativ karakter, i væsentlig grad bliver tilsidesat’ i udkastet til en ny anlægslov for den tredje limfjordsforbindelse.
Forsvaret er blandt andet bekymret for regnvandsbassiner, som skal etableres i forbindelse med motorvejen over Egholm. Det vil nemlig tiltrække endnu flere fugle til området, hvilket er risikofyldt i forhold fuglekollisioner.
Bekymringerne fremgår af aktindsigter, TV2 Nord har fået i Forsvarsministeriet og Ejendomsstyrelsen.
Ordfører: En gammel sag
Alligevel var formanden for Folketingets transportudvalg, Rasmus Prehn, noget uforstående, da SF spurgte ind til Forsvarsministeriets bekymringer under første behandlingen af anlægsloven for den tredje limfjordsforbindelse.
- Jeg kunne godt tænke mig at tage fat i et høringssvar fra Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, der frygter at en motorvej over Limfjordsforbindelsen tæt ved Flyvestation Aalborg kan få konsekvenser for flyvevåbnet. Har ordføreren kigget på det?, lød spørgsmålet fra SFs nordjyske medlem Theresa Berg.
Men Rasmus Prehn afviste, at Forsvarets seneste høringssvar var relevant. Faktisk er der allerede taget hånd om bekymringerne for år tilbage, sagde han:
- Ja, det har jeg, og det har man også i Transportministeriet og i Vejdirektoratet – faktisk allerede tilbage i 2019, da det her var oppe at vende første gang. Jeg så godt, det var i TV2 Nord i går aftes, og det blev fremlagt som noget nyt. Som noget, der måtte være vigtigt, at det ligesom skulle udsætte hele processen. Men sagen er, at det, man har sagt fra Forsvarets side, er noget, som Forsvaret har været i proces med Transportministeriet og Vejdirektoratet om allerede i 2019 og årene derefter.
Høringssvar fra januar 2024
I en aktindsigt i et udkast til høringssvar fra Forsvarets Ejendomsstyrelse hedder det blandt andet, at forbindelsen over Egholm ”vurderes at have en væsentlig negativ indflydelse på Forsvarsministeriets interesser, herunder af operativ karakter.”
I udkastet til høringssvaret beskrives flere konkrete bekymringer:
At regnvandsbassiner planlagt inden for 13 km af lufthavnen vil tiltrække fugle med risiko for birdstrike.
Indblik fra lavbro mellem Vendsyssel og Egholm kan være et problem.
Der udtrykkes bekymring for konsekvenser af, at anlægsloven vil tilsidesætte gældende lovgivning.
Siden har TV2 Nord forsøgt at opklare, om Rasmus Prehns udlægning fra Folketingets talerstol var korrekt.
Forsvaret er tavs
Utallige samtaler – under forudsætning af, at det ikke var til citat, men til baggrund – samt flere mails har vist, at Forsvarsministeriet ikke kan give et klart svar på, om de er bekymrede for den tredje limfjordsforbindelse. Også selv om de sendte et entydigt høringssvar tilbage i januar.
Forsvaretsministeriet har sendt aben rundt mellem departementet og Ejendomsstyrelsen. Og det er ikke muligt at afklare, om der er lyttet til Forsvarets bekymringer.
Anderledes er tonen fra Vejdirektoratet. Her slår man fast, at man hele tiden har haft en god dialog med Forsvarsministeriet og lyttet til deres bekymringer. I en mail til TV2 Nord citerer direktoratet et høringsnotat om lovforslaget fra 2021 og den såkaldte Afvandingstekniske beskrivelse, hvor det blandt andet hedder:
- Ingen af de fremsendte ændringsforslag har givet Transportministeriet anledning til at foretage justeringer i anlægsprojektet for en 3. Limfjordsforbindelse
Og videre i mailen fra Vejdirektoratet:
- Transportministeriet bemærker, at langt de fleste af ændringsforslagene også har været fremsendt og behandlet i forbindelse med høringen af miljøkonsekvensrapporten for en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen, og Transportministeriet vil derfor henvise til Vejdirektoratets høringsnotat fra august 2021, som er vedlagt lovforslaget.
Samtidig hedder det i mailen fra Vejdirektoratet, at øvrige forhold i Forsvarsministeriets høringssvar fra 2024:
- …(så, red.) vil de blive håndteret i forbindelse med Vejdirektoratets detailprojektering af anlægsprojektet, hvor der forventes at blive et tæt samarbejde med Forsvarets Ejendomsstyrelse og Aalborg Lufthavn.
Vejdirektoratet mener altså ikke, at Forsvarsministeriets indvendinger er blevet ignoreret.
Det ville TV2 Nord gerne have bekræftet fra Forsvarsministeriet, men i over en måned har det ikke været muligt at få en aftale om et interview med en person, der kan bekræfte det.
Men formanden for Transportudvalget, Rasmus Prehn, er som tidligere citeret - modsat Forsvarsministeriet - overhovedet ikke i tvivl. Og under første behandlingen af L112 tilbage i februar sagde han desuden:
- I det forslag, vi behandler her, er der taget højde for den bekymring, der var fremme i TV 2 Nord. Så det er jo lidt ærgerligt, også rent journalistisk, at man tager et høringssvar og gør et stort nummer ud af det og får det til at lyde, som om det må have stor indvirkning på behandlingen (af anlægsloven, red.), uden lige at noteret sig, at det faktisk er noget, der er taget højde for. Og at man har lavet om på anlægget, sådan at de bekymringer er imødekommet.
Lovforslaget til en anslæglov for den tredje limfjordsforbindelse blev 2. behandlet tirsdag. 3. behandlingen og vedtagelsen sker på onsdag.