100 millioner om året er slet ikke nok: - Der skal et nul bag på

Selvom der nu kommer ladestandere for el-lastbiler i Hirtshals, så er det slet ikke nok, mener Dansk Industri.

Der er i disse dage ved at blive lagt sidste hånd på installationen af tre ladestandere til el-lastbiler og el-busser i Hirtshals.

På nuværende tidspunkt er der stadig langt mellem lademulighederne for netop den tunge transport, og selvom det på nuværende tidspunkt er et lille skridt i den rigtige retning, så er det slet ikke stort nok.

Det fortæller Karsten Lauritzen, der er tidligere minister og nuværende branchedirektør for DI Transport, til TV 2 Nord.

- Det er jo glædeligt, at der åbner en ladestander til den tunge transport, for forudsætningen for, at man kan få el -lastbiler, er jo, at man kan lade dem. Og det er der få steder, man kan i landet, og nu bliver et af de nye steder så i Hirtshals, og det er super klogt, siger han og fortsætter:

- Men det betyder ikke, at den utilfredshed er væk, og det betyder heller ikke, at vi i morgen kan få el-lastbiler over det hele, fordi det er der slet ikke el til. Nu kan man lave en el-ladestander til den tunge transport i Hirtshals, men der er ikke mange andre muligheder for at gøre det uden for de større byer i Nordjylland.

En del af snakken om el-lastbiler fik et nøk opad med protesterne mod den nye kilometerafgift for lastbiler – hvor en del af protesterne netop gik på, at mange slet ikke har mulighed for at skifte til en el-lastbil. Og branchedirektøren mener, at selv hvis man er villige til at skifte over, så er el-lastbiler dyre, og lademulighederne er ikke gode nok.

- Hvis man nu er Arla og kører med mælk, så er el ikke en mulighed. Der bliver man bare nødt til at betale afgiften, og det er måske derfor, at de og andre er utilfredse.

Flere penge 

Ud af godt 43.000 lastvogne i Danmark er blot 1300 af dem el-lastbiler. I første halvår af i år blev der indregistreret 3613 nye lastbiler. 216 af dem - eller 6 procent - var el-lastbiler. Det viser tal fra Danske Bilimportører. 

Derfor er der i Regeringens udspil til Finansloven afsat 100 millioner kroner til at omstille den tunge vejtransport til grønne alternativer. Men det er slet ikke nok, mener Karsten Lauritzen.

- Vi mener, der skal sendes et nul bag ved det beløb, for det er for alvor rykker noget, og det er, fordi el-lastbiler er meget dyre. Så hvis ellen er vejen til bæredygtig grøn transport, så skal der sættes flere penge af, og så skal der ske noget andet også, som vi ønsker meget fra transportbranchen. Det er, at el-nettet bliver udbygget.

Se hele interviewet med Karsten Lauritzen nedenunder:



Seneste nyt

fra Nordjylland