Bryghuset: I Thisted vil man ikke være de største, men de bedste
Foto: Søren Broust Hansen, BB Medier
Thisted Bryghus opfører et nyt brygværk til 30 millioner kroner. Det skal fremtidssikre det over 100 år gamle bryghus – men det skal også sikre sammenhængskraften i Thy. TV2 Nord har fulgt tilblivelsen af bryghuset.
Se snigpremiere på Bryghuset nederst i artiklen. Programmet sendes 10. november og de efterfølgende to søndage på TV2 Nord Salto klokken 19.50.
Nyt maltlager, 5 nye brygtanke, procesområde, et lille laboratorium og plads til en masse gæster, der kan følge med i ølbrygningen. Det er ingredienserne i den nye 500m2 store bygning, der snart står færdig på Dronning Louises Gade midt i Thisted. Samtidig er det nye bryggeri kulminationen på over 3 års arbejde. Et arbejde, der bliver skildret i TV2 Nords og TV MidtVests nye miniserie ”Bryghuset”.
- Det er den allerstørste investering i bryggeriets historie. Og derfor er det meget glædeligt, at vi nu kan åbne dørene til vores moderne brygværk. Det har været et fantastisk år, men også et hårdt år, hvor alle har arbejdet på højtryk, siger en stolt direktør, Aage Svenningsen.
Nyt brygværk betyder bedre øl
Historien om Thisted Bryghus tog for alvor fart i 1902. Her købte lokale erhvervsmænd Thisted Aktiebryggeri, der var gået konkurs. I dag har Thisted Bryghus omkring 50 forskellige produkter på hylderne. Produkter, der som udgangspunkt er blevet lavet i hånden og ud fra de gode, gamle ølbrygnings-metoder.
Det er den allerstørste investering i bryggeriets historie.
Aage Svenningsen, direktør
Siden 2012 har Bryghuset haft brygmester Antoni Aagaard Madsen med ombord. Han ser frem til at løfte Bryghuset ind i en ny æra.
- Jeg er ikke i tvivl om, at øllet grundlæggende og objektivt bliver bedre med et nyt brygværk. Et over 100 år gammelt bryggeri har en række særheder. Og selvom folk jo elsker det øl, vi producerer, så er det lidt mere usikkert, når vi ikke har automatikken til at hjælpe os. Vi har skrevet meget data ned i en bog, men nu får vi computere til at styre processen. Og jeg forventer faktisk, at vi kan blive endnu mere kreative, siger brygmester Antoni Aaagard Madsen om det nye brygværk.
Ikke de største, men de bedste
Med en omsætning på knap 49 millioner og et overskud for syvende år i træk, præsenterede Bryghuset i 2018 det bedste resultat nogensinde. Ifølge direktør Aage Svenningsen skyldes det meget dedikerede medarbejdere og det faktum, at Thy er blevet mere kendt i den brede befolkning.
- Jeg plejer at sige, at vi ikke skal være de største, men de bedste. Samtidig har Thisted Bryghus en meget stor kendskabsgrad. Og vi er med til at løfte Thy. Den udvikling Thy har været igennem de seneste år, er vi også en del af. I Thy hjælper og understøtter vi hinanden med at gøre vores område endnu mere kendt, så vi kan trække forbrugere og gæster hertil. Så Bryghuset har en vigtig plads på landkortet. Det er der slet ingen tvivl om, siger Aage Svenningsen.
Produktionen øges markant
Nu står det nye Brygværk så klar til at øge produktionen fra 3,5 millioner liter øl om året til omkring seks millioner liter øl om året.
Samtidig går Aage Svenningsen med planer om at udnytte det gamle brygværk til nye aktiviteter – alt fra restaurant til museum er på tegnebrættet. I første omgang handler det dog om at få det nye brygværk til at spille.
- Hvor er ølmarkedet om 10 år? Det ved vi ikke. Men vi har nogle idéer om det. Og der er det vigtigt at få lagt planer og agere i forhold til, hvordan markedet flytter sig. Og det er jo derfor, vi bygger et anlæg, der kan forøge vores kapacitet, for vi tror på en positiv udvikling for Thisted Bryghus, siger Aage Svenningsen.
Se første afsnit af Bryghuset her: