Aalborg Universitet undrede sig over klimaordførers høje taxaregninger

Den nyvalgte klimaordfører for Alternativet, der er valgt i Nordjylland, har ikke ønsket at stille op til et interview med TV 2.

Med biler susende forbi i baggrunden tonede Alternativets nyvalgte klimaordfører, Theresa Scavenius, i november 2021 frem i en video på Instagram med teksten:

”Kan du heller ikke høre, hvad Theresa Scavenius siger?”

Pointen var klar: Den massive trafik i København støjer så voldsomt, at byen ifølge Scavenius skal være bilfri i 2025.

Videoen er et af talrige eksempler på forskerens modstand mod biler. For de ”optager ekstremt meget plads”, som hun formulerede i et debatindlæg samme år. Plads, som i stedet kunne have været brugt til ”grønne byrum for alle borgere”.

Alligevel vælger Scavenius selv taxa over offentlig transport i en sådan grad, at hendes arbejdsplads Aalborg Universitet har sat spørgsmålstegn ved nødvendigheden.

Det viser en aktindsigt i Theresa Scavenius’ udgifter i perioden 2019 og frem til folketingsvalget 1. november 2022.

quote Det er os politikere, der skal gå forrest

Theresa Scavenius i 2019

Her fremgår det, at hun i løbet af 3,5 år har taget taxa mindst 60 gange for et samlet beløb på 12.093 kroner. Langt størstedelen af turene er foretaget i København og strækker sig under 10 kilometer.

Det er til trods for, at hun ifølge universitetets rejsepolitik skal ”lægge vægt på, hvad der i den konkrete situation er den mest hensigtsmæssige og økonomiske”.

Uddrag fra Aalborg Universitets rejsepolitik.
Uddrag fra Aalborg Universitets rejsepolitik.
Foto: Screendump

Bil er et minut hurtigere end cykel

Theresa Scavenius’ taxaforbrug nåede under et ni dages skriveophold i Stockholm i november 2021 til et niveau, hvor økonomiafdelingen på Aalborg Universitet fandt det nødvendigt at sætte spørgsmålstegn ved behovet.

Det skete, da forskeren anmodede om at få refunderet udgifter til taxa for 2134 kroner.

- Hvad er årsagen til nødvendigheden af at bruge så forholdsvis mange penge på taxaudgifter i stedet for at anvende billigere offentlige transportmidler? skrev universitetet i en kommentar til bilaget.

TV 2 har været i kontakt med Aalborg Universitet, som ikke ønsker at stille op til et interview om Scavenius' bilag, men understreger, at taxaudgifterne i sidste ende blev godkendt.

Det fremgår ikke af aktindsigten, om Theresa Scavenius har forholdt sig til arbejdsgiverens spørgsmål.

Uddrag fra aktindsigt fra Aalborg Universitet.
Uddrag fra aktindsigt fra Aalborg Universitet.
Foto: Screendump

Det er derfor et af flere spørgsmål, som TV 2 gerne ville have stillet Theresa Scavenius, men hun er ikke vendt tilbage på interviewforespørgslerne.

TV 2 ville også gerne have spurgt klimaordføreren, hvorfor hun adskillige gange har taget taxa fra sit hjem til Københavns Hovedbanegård, hvor der er under fem kilometer, og hvor det er muligt at tage en bus med mindre end ti minutters interval.

Hjemmet ligger under 2 kilometer fra den nærmeste s-togstation, mens ruten fra hjemmet til hovedbanegården ifølge Google Maps tager 14 minutter med bil, 17 minutter med bus – og 15 minutter, hvis man vælger cyklen.

Beskriver en by uden biler

København får ofte titel af verdens bedste cykelby og har desuden som det eneste sted i Danmark både busser, metro og tog – offentlige transportformer, som ifølge Scavenius bør erstatte behovet for biler.

I en kampagnevideo forud for kommunalvalget i 2021 bad hun københavnerne forestille sig, hvordan deres by ville se ud i 2027, hvis hendes politik blev til virkelighed.

Stort set alle biler ville være væk, fortæller Theresa Scavenius. Og de få, der stadig er at finde, er alle delebiler.

- Nu er der plads til, at du kan cykle gennem byen med dine venner, og du kan høre, hvad dine børn siger, når I cykler. Der er ikke noget larm, siger hun i videoen og fortsætter:

- Og de kan også selv cykle hen til mormor og morfar, uden at du er bange og bekymret for deres sikkerhed. Engang havde du fra din lejlighed udsigt til parkerede biler, men nu ser du ned på et dejligt grønt område, siger hun i videoen.

Mens Theresa Scavenius altså ikke har ønsket at stille op til et interview om, hvorfor hun selv vælger taxa over offentlig transport, skrev hun torsdag eftermiddag et opslag på Facebook med et skærmbillede af en sms fra TV 2s journalist vedhæftet.

- Det stopper aldrig, skriver Theresa Scavenius til billedet af sms’en.

- Selvom jeg aldrig havde fløjet, så havde medierne fundet noget andet at udskamme. Taxature, plastikstrips til valgplakater, kød, bil, bolig, børn, osv… Det er derfor, jeg insisterer på at hæve niveauet, og at politikere skal være almindelige mennesker.

Theresa Scavenius' navn er de seneste dage blevet hyppigt nævnt i medierne, efter at Frihedsbrevet skrev, at hun siden 2017 har fløjet 24 gange og foretrækker taxa til og fra lufthavnen.

Som reaktion på artiklen skrev Scavenius på Facebook, at hun "meget gerne vil måles på, hvad jeg siger og gør", men at politikere ikke behøver at være "rollemodeller".

Under et TV 2-interview onsdag forklarede hun blandt andet sin holdning med, at hun "ikke er politiker". Hun er "bare en almindelig borger – forsker – som gerne vil løse problemerne i fællesskab". Under valgkampen i 2019 var meldingen imidlertid en anden i Scavenius' kampagnevideoer.

- Det er os politikere, der skal gå forrest.


Seneste nyt

fra Nordjylland