Foto: Ivan Johan Hansen

Skuespil skal forberede SOSU-elever på virkeligheden

En ny undervisningsform, der indeholder skuespil og simulerede situationer, skal forberede elever fra SOSU Nord på virkeligheden i børnehaver og hjemmeplejen.

Kontrontationer med kollegaer i børnehaven eller mødet med svage patienter i hjemmeplejen - det er nogle af de situationer, som pædagogiske assistenter og SOSU-assistenter kan stå overfor i virkeligheden.

Ofte oplever vi det, at eleverne bliver usikre og utrygge og får et det, vi kalder praksis-chok.

Marianne Stage, projektleder hos SOSU Nord. 

Ofte kan situationerne være vanskelige at forberede sig på som nyuddannet, men det skal en ny undervisningsmetode nu ændre.

- Det kunne jo være den her kollega, der tager en konflikt med et barn ude i en børnehave. Hvor man står ved siden af og tænker, at det var dog en utroligt nedværdigende måde at tale med det barn på. Når man så skal hen og fortælle det her til den kollega, og har prøvet det før i den her situation, så tror jeg, at man får lidt lettere gang på jord, forklarer Jesper Birk, der er underviser på uddannelsen til pædagogisk assistent.

Læs også Nordjyske Mike ønsker sig flere mandlige SOSU-kolleger

Gode erfaringer med metoden

Han og resten af underviserne på SOSU-nord skal uddannes til simulations-instruktører. En teknik, der indbefatter skuespil, og hvor elever kan få en fornemmelse af virkelighedens situationer ved, at de simuleres i undervisningssammenhæng. Det skal fjerne de værste usikkerheder hos eleverne. 

- Ofte oplever vi det, at eleverne bliver usikre og utrygge og får det, vi kalder praksis-chok, når de kommer ud i praksis, forklarer Marianne Stage, projektleder hos SOSU Nord. 

Metoden med simulering af situationer har blandt andet været brugt til uddannelse af sygehuspersonale, og nu håber man, at de gode erfaringer kan bruges på uddannelserne hos SOSU Nord. 

- Man har kunnet se en sammenhæng mellem, at mange af de fejl, der er sket i forhold til patientsikkerhed, har været af menneskelig karakter, som typisk har været knyttet op på eksempelvis kommunikation. Så når man træner og simulerer indenfor det område, så sker der også færre fejl, forklarer Iben Højer fra UCN act2learn, der står for undervisningen er SOSU Nords undervisere. 

Læs også Aalborgprofessor skal udvikle bæredygtig energiforsyning

Vil undgå at elever falder fra

I de værste tilfælde, dropper elever ud af uddannelserne, når de rammes af virkeligheden. Det håber man at kunne undgå fremover. 

- Vi håber på, at eleverne kommer til at holde fast i deres uddannelsesforløb og ikke falde fra på grund af den praktik, de oplever, lyder det fra Marianne Stage fra SOSU Nord. 

Og underviser Jesper Birk er sikker på, at skolens elever vil nyde godt af den nye undervisningsform. 

- Det vi øver os i, det bliver vi dygtige til. Så jo flere gange, de får muligheden for at øve sig - det er jo også derfor, at de er i praktik - jo flere gange de få mulighed for at øve sig, og jo bedre bliver de, siger Jesper Birk.

De første undervisere har allerede været til eksamen i den nye undervisningsform.