Radikal Aalborg-formand undrer sig over partifæller på Christiansborg

I den ny trafikaftale står hele blå blok, Socialdemokratiet samt Radikale Venstre bag en ny Limfjordsforbindelse over Egholm. I Aalborg er de radikale imidlertid modstandere af denne løsning. De skal nu i valgkampen tale imod et projekt, deres parti støtter. - Som radikale løber vi ikke fra aftaler, siger folketingsmedlem Marianne Jelved (RV).

Formanden for Radikale Venstre i Aalborg, Philip Tarning-Andersen, undrer sig over, at hans partifæller på Christiansborg er gået med i et trafikforlig, der fastslår, at der skal laves en ny motorvej over Egholm.

- Radikale Venstre i Aalborg går ikke ind for en motorvej over Egholm. Det har vi klart meldt ud, og jeg kan ikke forstå, at vores forhandlere har valgt at gå med i aftalen. SF står uden for netop denne del af aftalen, og jeg havde gerne set, at Radikale Venstre havde gjort det samme, siger den radikale formand.

Men ved at være med i aftalen er man sikret indflydelse på udmøntningen. Er det ikke vigtigt?

- Jeg har svært ved at se, hvilke fordele det giver, når først linjeføringen er lagt fast.

Overvejer du at drage nogen form for konsekvenser af dit partis ja til Egholm-forbindelsen?

- Jeg vil gerne først høre forklaringen. Derefter afgør jeg, hvordan jeg forholder mig, siger Philip Tarning-Andersen.

Radikale Venstre i Aalborg Kommune indgik tidligere forud for kommunalvalget et valgforbund med andre partier og lister, der er imod Egholm-forbindelsen. Nu skal de radikale kandidater - p.t. med frontfiguren Daniel Nyboe Andersen - føre valgkamp på modstand mod et projekt, hans parti har sagt ja til.

Løber ikke fra aftaler

Folketingsmedlem Marianne Jelved, der siden 1990 har repræsenteret Radikale Venstre i Nordjylland på tinge, har gennem årene gang på gang tilsluttet sig en Egholm-forbindelse. Hun ser det derfor som "helt logisk", at partiet nu i den ny aftale indtager samme standpunkt.

- I 2014 var Radikale Venstre med i en trafikaftale, hvor linjeføringen blev lagt fast. Det gjorde vi blandt andet, fordi det er den linjeføring, der støttes af alle borgmestre. Det har undret mig, at der i Aalborg er partifæller, der siden har flyttet sig, men efter min opfattelse er de for sent ude: Vi sagde ja i 2014 til en Egholm-løsning, og jeg har altid håndhævet det princip, at aftaler, man har indgået, står man ved, siger Marianne Jelved.

Dine partifæller i Aalborg foretrækker et ekstra rør i stedet for en Egholm-løsning. Hvad er efter din mening argumentet mod den model?

- At den ikke løser det centrale problem.

Har du op til forliget talt med dit partis transportordfører, Rasmus Helveg Petersen, om dette her spørgsmål?

- Jeg taler med så mange mennesker. I 2014 gik mit parti med i en aftale, der lagde linjeføringen fast og annullerede areal-reservationerne andre steder. Derfor er et ekstra rør ikke en løsning, man lige kan hive op igen. Og så løber vi som radikale ikke fra aftaler. Det må også Rasmus bøje sig for, siger Marianne Jelved.

Det er et bredt politisk flertal, der står bag infrastrukturaftalen – dog står Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk Folkeparti udenfor delen med blandt andet etableringen af en 3. Limfjordsforbindelse, mens regeringens sidste støtteparti, Radikale Venstre, sammen med oppositionen går ind for motorvejen via Egholm.

Den 3. Limfjordsforbindelse

220818 Aalborg Byråd står klar med 600 millioner kroner til en tredje Limfjordsbindelse.

Analyse: Egholm-linjen bliver valgkamp-tema igen-igen

20210408-113907-L-5856x3634ma

Radikale på Christiansborg vil nok foreslå en anden løsning end Egholm-forbindelsen

egholm4

Analyse: Derfor fjernes adgangen til at klage over Egholm-forbindelsen

220818 Aalborg Byråd står klar med 600 millioner kroner til en tredje Limfjordsbindelse.

play Fejl forsinker lovforslag om Egholm-forbindelse

indlæs flere

Seneste nyt

fra Nordjylland