Forbrugerråd vil gøre elpriser mere gennemskuelige - især én ting skal ændres
Foto: TV2 Grafik
Man ender med at blive snydt, hvis man ikke forstår sin elregning, advarer direktør i Forbrugerrådet Tænk.
Når elregningen kommer ind ad døren, er det for svært for danskerne at gennemskue, hvad de egentlig betaler for. Og det skal der laves om på.
Det mener Forbrugerrådet Tænk.
Organisationen oplever en markant stigning i antallet henvendelser fra forbrugere, der har problemer med energiselskaberne og elregningen.
Også hos Ankenævnet er problemerne på energiområdet steget. Sidste år blev der oprettet mere end dobbelt så mange sager som året før.
Og derfor kommer Forbrugerrådet nu med et udspil, der både fokuserer på, at det skal være lettere at gennemskue elpriserne, men også at der skal gives hårdere straffe for vildledende markedsføring.
Forskellige begreber og ugennemskuelige regnestykker
Forbrugerne har især svært ved at forstå begreberne og regnestykket på elregningerne. Det fortæller direktør i Forbrugerrådet Tænk Mads Reinholdt til TV 2.
- Forudsætningen for, at man som forbruger kan træffe et godt valg, er, at man kan forstå, hvad man kigger på, siger han.
Eksempelvis kan der stå "grøn el", "variabel el" eller "timebaseret el" på regningen.
Nogle af begreberne dækker over samme ting, mens de i andre tilfælde er forskellige. Derfor er der brug for en standardisering af begreberne, så alle ved, hvad der er tale om, påpeger Mads Reinholdt.
Samtidig erkender han, at danskernes stigende interesse for el i forbindelse med de stigende energipriser spiller ind.
- Der er ikke noget underligt i, at regningen både falder og stiger i perioder. Men det skal være sådan, at vi kan gennemskue, hvad der foregår. Man kan kun ende med at blive snydt, hvis man ikke kan forstå sin elregning, siger han.
Ingen autorisation for at drive elselskab
Forbrugerrådet Tænk ønsker især, at forbrugerprisportalen elpris.dk, som hører under Forsyningstilsynet, skal rettes til.
Ifølge Mads Reinholdt risikerer nogle forbrugere med det nuværende elpris.dk at blive vejledt forkert, således at portalen nogle gange viser det dårligste og dyreste tilbud, fremfor det bedste og billigste.
- Der er brug for både myndigheder og energiselskaber for at få rettet op på det, siger Mads Reinholdt.
Tidligere har en test af elpris.dk fra videncentret Bolius påvist, at forbrugerne ikke kan stole på resultaterne.
Forelagt resultatet erkendte Forsyningstilsynet i december 2022, at prisportalen kan forbedres, men også, at portalen lever ”op til lovgivningens krav om en prissammenligningsportal for detailmarkedet for el”.
Forbrugerrådet Tænk er udkommet med 20 forslag til at sikre større gennemskuelighed på energimarkedet.
Med det nuværende system kan to venner i princippet oprette et energiselskab i en etværelses lejlighed, siger direktøren. Mange forbrugere ender i nogle uheldige situationer, hvor de ikke kan få kontakt med deres elselskab eller får dårlig service.
Derfor opfordrer Forbrugerrådet Tænk til at indføre en autorisationsordning på området.
- I Danmark skal du have en autorisation for at servere øl, men du skal ikke have det for at drive et elselskab. Det, synes vi, er meget paradoksalt, siger Mads Reinholdt.
Risikerer at låse produkter
I Green Power Danmark, som er erhvervsorganisation for den danske energisektor, bliver de 20 forslag modtaget med blandede følelser.
Der er nemlig både gode forslag, blandt andet at elpris.dk bliver opdateret og ændret. Men der er også forslag, som i forvejen er i gang med at blive ændret, og forslag, som er sværere at implementere end som så.
Det fortæller Martin Dam Wied, som er afdelingschef i Green Power Danmark.
- En af grundene til at liberalisere hele markedet var, at der skulle være nogle bedre produkter til kunderne. Hvis man låser det for meget, er der ikke mulighed for at udvikle nye produkter, siger han til TV 2 og fortsætter:
- Vi har den seneste tid set, at der kommer nye produkter, som kan forskellige ting. Men at standardisere det, vil låse det, siger han og understreger, at elselskaber skal markedsføre produkter korrekt.
Foreslår karantæne
Afdelingschefen medgiver, at der har været problemer med vildledende markedsføring.
Derfor har Green Power Danmark foreslået en karantæne, hvor overtrædere af markedsføringen bliver udelukket fra DataHub i en periode. DataHub er det it-system, som håndterer al datakommunikation mellem aktørerne i elmarkedet.
Flere artikler fra tv2.dk