Efter 11 års kamp er Kulturbroen klar til indvielse

02:01

Video: Per Frank Paulsen

Kulturbroen i Aalborg bliver indviet lørdag den 4. marts klokken 11 på ved broen på Nørresundbysiden. Foto: Per Frank Paulsen

1 af 2

11 års kamp for at få etableret en cykel- og gangbro over Limfjorden bliver nu endeligt forløst. Broen, der er monteret på jernbanebroen i Aalborg bliver indviet på lørdag.

Med al den modstand Kulturbroen har været igennem, så er det næsten symbolsk at vi møder Jens Toft-Nielsen, på en dag hvor en storm river og flår i den kombinerede cykel- og gangbro, her få dage før den bliver indviet. Ideen om en kulturbro, der skal binde Aalborg og Nørresundby bedre sammen, blev født som et græsrodsprojekt i 2006, med landinspektør Jens Toft Nielsen i spidsen. 

Læs også Åbning af Kulturbroen er udskudt

- Det er rigtig dejligt at vi nu står på en færdig bro. Nu bliver det til noget. Nu er vi færdige og vi åbner den på lørdag, siger Jens Toft Nielsen, byrådsmedlem (SF)

Vejen eller rettere cykelstien hertil har være fyldt med bump. Projektet er blevet langt dyrere under vejs, og flere gange var det tæt på helt at bliver droppet. I 2009 overtager Aalborg Kommune projektet fra græsrødderne. Kommunen arver 8,5 millioner fra Hanne Mortensen i Hals, der drev en undertøjsbutik i Aalborg indtil sin død. Borgerne i Hals mener at kommunen skal bruge pengene i deres by, men kommunen planlægge at størstedelen af pengene på kulturbroen, og det giver ballade. Særligt blev det daværende byrådsmedlem Mariann Geller vred.

- Det er respektløst, det er uetisk og jeg synes det er utroligt sølle af Aalborg Kommune, at man vælger at gøre det her, sagde Marian Geller (Venstre) tilbage i 2010.

Læs også Folketinget sender millioner til kulturbro og cykelparkering

Politikerne dropper til sidst at bruge arven fra Hals på kulturbroen, der i mellemtiden stiger i pris. Først skulle den koste 6 millioner, så 10 millioner, dernæst godt 18 millioner kroner, for til sidst at ende på 25 millioner kroner - mere end tre gange den oprindelige pris, og det var særligt byrådsmedlem Thomas Krarup kritisk overfor.

- Vi skal også til at revurdere det her projekt og så sige, er det virkeligt noget som vi har lyst til at give 25 millioner kroner for. Jeg kunne godt tænke mig at spørge cyklisterne i Aalborg endnu en gang om, er det her virkeligt det man ønsker, eller vil de også hellere have at vi prioriterer nogle andre områder, sagde Thomas Krarup (Kons.) i 2012.

Der har været mange svære ting undervejs. Nogen gange har det været dialogen med Banedanmark, andre gange har det været den politiske vilje i Aalborg Byråd, i hvert fald før jeg selv blev valgt ind. Og så har der været tekniske problemer i massevis.

Jens Toft-Nielsen, Byrådsmedlem (SF), Aalborg Kommune

Bedst som det ikke kunne bliver værre påsejler skibet Ramona jernbanebroen i marts 2012. Byrådspolitikerne i Aalborg til skyder kulturbroen til hjørnespark, men Jens Toft Nielsen vil ikke give op. Han inviterer den daværende erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen til Aalborg får at overtale hende om at staten skal gå med i projektet. Staten bliver broens redning. Folketinget bevilger 15 millioner kroner til broen, og kommunen genoptager projektet. 12 år efter ideen blev bragt til torvs står broen færdig.

- Der har været mange svære ting undervejs. Nogen gange har det været dialogen med Banedanmark, andre gange har det været den politiske vilje i Aalborg Byråd, i hvert fald før jeg selv blev valgt ind. Og så har der været tekniske problemer i massevis, husker Jens Toft-Nielsen.

Læs også Bro-forslag droppet

Da Aalborg og Nørresundby Kommuner blev lagt sammen i 1970 blev skulptur af en vagthund sat op i Nørresundby, som en symbol på sundbynitternes skepsis overfor for aalborggenserne, der nu formastede sig nord for fjorden. Med den nye bro er tanken at de to kulturer nord og syd for fjorden skal integreres endnu mere. Vagthunden får meget at holde øje med.

- Vagthunden gør jo sit arbejde godt. Selvom Nørresundby og Aalborg er to selvstændige byer, så vil det knytte bydelene, som det jo også er i stor-Aalborg, bedre sammen, sådan at vi i højere grad får en hel by på tværs af fjorden, siger Jens Toft-Nielsen.

Broen har en estimeret levetid på 50 år. Den skal betjenes af Banedanmark og det skal Aalborg Kommune hvert år betaler 400.000 kroner for.

Læs også Så er det officielt: Aalborg får en gang- og cykelbro

Vi er dykket ned i arkiverne og har samletdet 11 år lange forløb i dette indslag: 

02:09 Luk video

 

Forsiden lige nu