Brandingekspert: - Politikernes slogans er som leverpostej
I kommunalvalgkampen vrimler det med slogans på valgplakater, hvor politikerne prøver at fange vælgernes opmærksomhed. Langt de fleste slogans som lokalpolitikerne er kommet på, er intetsigende, mener en brandingsekspert.
Socialdemokraten Kiki Bach vil meget gerne genvælges til kommunalbestyrelsen i Jammerbugt Kommune. Derfor har hun lavet et slogan.
- Mit slogan er ”Sammenhæng i hverdagen”. Jeg synes, det er et bredt slogan, og jeg vil gerne favne bredt, siger Kiki Bach.
Jørgen Ravn Christensen er spidskandidat for det Konservative Folkeparti i Jammerbugt Kommune, og han er også kommet på et slogan.
- Mit slogan er ”Udvikling i HELE kommunen”. Selvfølgelig vil alle have udvikling i hele kommunen, men det synes vi ikke, at der er. Jeg synes, det er et godt slogan, siger Jørgen Ravn Christensen.
Leverpostej-slogans
Direktør og stifter af reklamebureauet Publicity, Esben Lind, er ikke videre imponeret over lokalpolitikernes kreativitet. Han mener, at mange af plakaterne har intetsigende budskaber, som ingen kan være uenige i.
- Det, der skal være kendetegnende ved et godt slogan, er, at man skal kunne huske det, og at det skaber noget opmærksomhed, men de her slogans er simpelthen for leverpostejs-agtige. Det er ikke godt nok. Det er ikke bestået, vil jeg umiddelbart sige, siger Esben Lind.
Meget af det, vi ser, er budskaber, alle kan nikke genkendende til, og dermed kan ingen huske dem
Esben Lind, stifter og direktør, reklamebureauet Publicity
Jørgen Ravn Christensen havde også overvejet, om hans slogan skulle være ”Vækst i HELE kommunen”, men det synes Esben Lind er ligeså håbløst. Det skal være mere konkret.
- Hvorfor ikke bare gå ind og sige ”Jeg vil skaffe 100 nye tilflyttere”. Der kan jo gå alt muligt galt for, at det ikke sker, men man kan jo arbejde for det som politiker, siger Esben Lind.
Konkret og med kant
Esben Lind mener, at det kan være fornuftigt at kandidater fra borgmesterpartiet er afdæmpede i deres slogans. Alle andre skal have mere kant og fremfor alt være konkrete. Slogans må meget gerne være seriøse.
- Det må også gerne være amatøragtigt, for det er autentisk, men det skal skabe noget opmærksomhed, mener han.
- Meget af det, vi ser, er budskaber, alle kan nikke genkendende til, og dermed kan ingen huske dem, siger Esben Lind.
Erik Høgh-Sørensen fra Dansk Folkeparti er kandidat til byrådet i Hjørring og til Regionsrådet. Hans slogans er ”Udvid Frederikshavn Sygehus” og ”Stop din søgen – stem på Høgh’en”. Begge slogans får ros fra Esben Lind.
- Sloganet om Frederikshavns Sygehus forpligter, men der har de en kernesag, som folk kan stå sammen om. Det undrer mig faktisk, at der ikke er flere, der er så konkrete i deres budskaber, siger Esben Lind.
”Kiki Bach – ja tak”
Kiki Bach havde faktisk overvejet, at bruge et slogan, som hun tidligere har brugt.
- Da jeg var yngre brugte jeg ”Kiki Bach – ja tak”. Jeg kunne måske godt have været lidt mere opfindsom i den her valgkamp og så kørt med nogle rimeord, siger socialdemokraten.
Jørgen Ravn Christensen har også forsøgt at finde noget, der rimer på hans navn, men det opgav han hurtigt.
I stedet har han her i slutningen af valgkampen lavet en ny plakat, hvor han slår på sin slående lighed med partiformand Søren Pape Poulsen, og så med en slogan, hvor der står: ”Samme frisure – samme politik”.
- Min nye plakat er ren salg, hvor den første er politisk holdning. Jeg vil da ønske, at det er politisk holdning, jeg bliver valgt på, siger Jørgen Ravn Christensen.